Livsanskuelse, mening, sammenhæng og retten til at vælge

Er man til rød eller blå side? I debatterne er det umiddelbart det vælgerne skal forholde sig til. Går man argumenterne i sømmene handler det nærmere om et valg af livsanskuelse.

Offentliggjort Sidst opdateret

Jeg tror meget på, at fremtiden kan formes med mening. Vi skal skabe bedre sammenhæng i indsatserne, og vi skal dyrke borgernes muligheder for at indrette sig som de ønsker.

Med det perspektiv an-erkender jeg den historiske afhængighed, forstået på den måde, at vi står, hvor vi står i kraft af tidligere beslutninger, og de beslutninger skal vi stå på skuldrene af, for at gøre det bedre i fremtiden. Mange af mine politiske modstandere har travlt med at kritisere fortiden, og ser faldgrupper, katastrofer og problemer over det hele. Nogle gange bliver jeg i tvivl om, om solen står op i deres verden i morgen, så negative er de i forhold til den verden, vi er midt i.

Mit perspektiv er at børn og unge skal kvalificere sig til at kunne gennemføre en ungdomsuddannelse. Borgere med problemer skal opleve sammenhæng i indsatsen, og opleve sig velkommen og have en fornemmelse af at indsatsen er meningsfyldt i forhold til deres situation. I Guldborgsund og Region Sjælland skal vi kæmpe sammen om infrastruktur, sundhedsvæsen, statslige arbejdspladser, frivillige i kommunen og på sygehusene, kæmpe for sammenhængende større naturområder, fremdrift i erhvervslivet og øvrige indsatser, fordi vi står stærkere sammen. Derfor har vi også en interesse i at give borgerne større mulighed for at vælge, da det vil engagere borgeren yderligere og dermed give en mere aktiv kommune og region. Og hellere fremhæve alt det der går godt, fremfor det der går dårligt. Men det der går dårligt skal der selvfølgelig rettes op på, men det må ikke overskygge de gode forhold. 17 % af afgangseleverne får ikke 2+2 så de kan komme på erhvervsskole og det skal gøres bedre, hvilket vi prioriterer i budget 2018 og frem. 83% kvalificerer sig til altså til at kunne gå videre og det er fantastisk og de skal trække flere med sig. Der mangler praktiserende læger, men dem der er her arbejder hårdt, og hvordan kan vi hjælpe dem, så de kan løse deres opgave bedre, og dermed vise nye aspiranter hvor godt lægepraksis kan fungere i samarbejde med patienter, hjælpepersonale, kommune og Region. Perspektivet er altså hele tiden: Hvor står vi? hvor vil vi gerne hen? og hvordan løser vi udfordringen med de midler, vi har til rådighed?

Det arbejde håber jeg, at kunne forsætte med efter tirsdag i både Region Sjælland og Guldborgsund kommune.