Kommune sætter ind overfor sygefravær

305 fuldtidsstillinger. Så mange ansatte i Guldborgsund Kommune var fraværende sidste år på grund af sygdom.

Allerede i 2012 var sygefraværet i kommunen 4,2 procent højere end landsgennemsnittet. Og de foreløbige sygefraværstal for første kvartal i år viser en markant stigning på næsten 10 procent i sygefraværet i forhold til samme periode sidste år.

Byrådet har som led i budgetforliget vedtaget, at der skal gøres en ekstraordinær indsats for at få det nedbragt. Det skal ske med mere nærværende ledelse.
- Det store kodeord er, at sygdom stadig er fuldt legalt. Men vi vil forsøge at sætte trivslen i højsædet for at sikre bedre arbejdsmiljø. Vi ved godt, at når vi er ude i besparelser, så påvirker det trivslen - uden at vi kan sige, hvorvidt det er årsag til sygefraværet, siger teamleder i Guldborgsund Kommune HR og personaleafdeling Tine Krogh.

Man er i gang med at dykke ned i sygefraværstallene for at finde ud af, hvad der ligger bag det høje sygefravær.
- Foreløbig kan vi ikke sige noget entydigt om, hvad der ligger til grund for det høje sygefravær. Men vi har allerede sat nogle nye tiltag i gang, hvor vi underviser lederne i den svære samtale - altså det her nærvær, hvor man også tør spørge ind til mere personlige ting, uden selvfølgelig at overtræde de love og regler, der gælder på området, siger Tine Krogh.

Foto: STORMLY HANSEN JESPER

Sygefraværet i Guldborgsund Kommune er for højt.

Offentliggjort Sidst opdateret