Avis: USA når ikke klimalov før København

Det er usandsynligt, at præsident Barack Obama sætter sin underskrift på en ny amerikansk klimalov, inden det store klimatopmøde indledes i København i december. Det siger præsidentens klima- og energirådgiver, Carol Browner, skriver New York Times.

Det er første gang, at en højtstående regeringsrådgiver melder så klart ud, at der ikke er de store chancer for, at Kongressen når at få loven på plads inden topmødet.

I de seneste uger har både politikere og miljøorganisationer givet udtryk for lignende bekymringer.

I Senatet blev der først onsdag fremlagt et forslag til en ny klimalov, tre måneder efter at Repræsentanternes Hus vedtog sin version.

- Vi ville ønske, at vi kunne få gjort processen færdig, men det kommer ikke til at ske, siger Browner.

Browner sagde, at hun ikke ved, om en bindende global aftale om udslip af drivhusgasser kan komme på plads i København.

Selv om en aftale vil komme gennem Senatet, så vil der være problemer ved, at Senatet og Repræsentanternes Hus skal enes om en fælles version af lovpakken. Det indebærer, at der ikke er meget tid til handling for Obama.

- København er ikke afslutningen på en proces. Det er begyndelsen på en proces, understreger Browner.

Talsmanden for Det Hvide Hus, Robert Gibbs, sagde sent fredag til journalister, at præsident Barack Obama vil overveje at tage til København, hvis stats- og regeringschefer inviteres.

ritzau/AFP

/ritzau/

Det kan vise sig vanskeligt for USA's kongres at bakse en klimalov på plads inden den store klimakonference i København til december, siger Obama-rådgiver.

Offentliggjort Sidst opdateret