BLÅ BOG: Nye Borgerliges stifter melder sig ind i LA

En uge, efter Pernille Vermund forlod Nye Borgerlige, har hun nu meldt sig ind i Liberal Alliance.

Offentliggjort Sidst opdateret

Tidligere formand for Nye Borgerlige, Pernille Vermund, har onsdag aften meldt sig ind i Liberal Alliance.

Hun nåede at være partiløs i en uge, efter hun 10. januar forlod Nye Borgerlige, som hun selv var med til at stifte.

Bliv klogere på Pernille Vermund her:

* Navn: Pernille Vermund.

* Født 3. december 1975 i København.

* Folketingsmedlem for Nye Borgerlige i Sydjyllands Storkreds fra 5. juni 2019.

* Parlamentarisk karriere:

- Blev medlem af Liberal Alliance den 17. januar 2024.

- Meldte sig ud af Nye Borgerlige den 10. januar 2024.

- Formand for Nye Borgerlige fra 2015 til 2024 (med undtagelse af en måned i foråret 2023, hvor Lars Boje Mathiesen var formand).

- Medlem af Folketinget siden 2019.

- Medlem af byrådet i Helsingør Kommune for De Konservative fra 2009 til 2011.

* Uddannelse:

- Enkeltfag i erhvervsøkonomi og markedsføring, Niels Brock, 2004-2005.

- Cand.arch., Kunstakademiets Arkitektskole, København, 1995-2001.

- Matematisk studentereksamen, Helsingør Gymnasium, 1991-1994.

* Beskæftigelse:

- Selvstændig arkitekt, Vermund Gere Arkitekter, 2006-2019.

- Tegnestueleder, White Arkitekter, 2003-2006.

- Arkitekt, White Arkitekter, 2001-2006.

- Diverse ufaglærte job og studiejob, København, Hørsholm, Helsingør, Hornbæk og Løkken, 1989-2001.

Kilder: Folketingets hjemmeside og Nye Borgerliges hjemmeside.

/ritzau/