Årets ishockeyspiller i Danmark skifter til Tyskland

Kim Staal har været en af de mest kendte og meriterede ishockeyspillere siden hans landsholdsdebut i 1996.

Offentliggjort Sidst opdateret

Han er blevet 35 år, og sidste år blev han nærmest dømt færdig, da han blev vraget til Danmarks VM-trup.

Men efter en fornem sæson, hvor han returnerede til landsholdet og VM, blev han torsdag også kåret som AL-Bank Ligaens bedste dansker. En oprejsning efter en hård periode.

- Jeg er helt utroligt stolt og beæret. Jeg havde egentlig ikke troet, at det ville gøre mig så glad, men det gør det.

- Udadtil virkede det måske meget stille og roligt, da jeg blev sorteret fra på landsholdet, men indadtil hos mig var det meget voldsomt. Det var hårdt.

- Derfor føles det helt utroligt dejligt at stå her efter en god sæson og blive kåret til årets spiller, siger Kim Staal.

Den 35-årige forward spillede et fornemt VM. Hans VM-turnering nummer 16. Han blev dansk topscorer med fem point, og indsatsen banede vej for en ny udlandskontrakt efter to et halvt år i Danmark med ophold i Herning og barndomsklubben Herlev.

Han skifter nu fra Herlev til Rosenheim i Bayern i det sydligste Tyskland. Rosenheim hører til i den tyske 2. Bundesliga.

- Jeg har skrevet en kontrakt på et år. Det er gået i orden her til morgen. Så det er mange ting på én dag. Det bliver skønt at komme ned til Alperne, siger han.

Kim Staal har spillet mange år i svenske klubber som Malmö, Modo, HV71 og Linköping, og han havde et enkelt år i USA, hvor han var på kontrakt i NHL-klubben Nashville Predators, men dog spillede på klubbens farmerhold i Milwaukee.

/ritzau/