Dopet fransk rytter tages ud af Giro d'Italia

Den franske cykelrytter Sylvain Georges kom ikke til start på onsdagens 11. etape af Giro d'Italia.

Offentliggjort Sidst opdateret

AG2R-rytteren er testet positiv for det forbudte stof heptaminol, oplyser den internationale cykelunion (UCI).

UCI har ikke suspenderet 29-årige Sylvain Georges, men hans hold har taget ham ud af Giroen.

Sportsdirektør Vincent Lavenu har talt med sin rytter.

- Han har fortalt mig, at han tog et produkt, fordi han havde tunge ben, og at han troede, at produktet var harmløst.

- Der var ingen intentioner om at dope sig. Men det er en dum fejl, som skader ham og hele holdet. Konsekvenserne er enorme i forhold til, hvorfor han tog produktet, siger Lavenu ifølge Reuters.

Franskmanden blev knaldet i en test den 10. maj - samme dag, hvor 7. etape blev kørt.

Sylvain Georges har ret til at få en B-prøve analyseret. UCI oplyser ikke, om han har sagt ja til det.

Franskmanden vandt sidste år en etape i Tour of California, og i år blev han nummer to i Paris-Camembert.

/ritzau/