Wilbek: Vi kan jo ikke gøre det bedre

Der var sat store spørgsmålstegn ved det nye danske offensive forsvar inden Totalkredit Cup. Efter en famlende start for de danske håndboldherrer mod Tunesien fredag, så skulle det helst fungere bedre lørdag mod Montenegro.

Offentliggjort Sidst opdateret

Derfor var landstræner Ulrik Wilbek meget tilfreds med 38-21-sejren over Montenegro, hvor juletræsformationen 3-2-1 fungerede glimrende i det danske forsvar.

Rasmus Lauge og Nikolaj Markussen gik begge ind og viste, at forsvaret er et dansk våben, der kan skabe succes ved VM, som begynder i næste weekend.

- I de sidste 13 minutter af første halvleg spiller vi den kombination, jeg helst vil have. Jeg mener, at vores 3-2-1-formation er den stærkeste formation, vi kan stille med i forsvaret.

- I 3-2-1-formationen har vi nogle, der har spidskompetencerne til det. Med Markussen fremme, Lauge på højre back og René Toft inde bagved. Det er tre meget stærke spillere til den formation, mener Wilbek.

René Toft Hansen er vant til at spille med en fast makker i et fladt 6-0-forsvar, men nu skal han i lange perioder klare sig selv i det centrale forsvar. Det gik blændende mod Montenegro.

- Kan vi spille med den 3-2-1-formation, så tror jeg godt, at vi kan holde stand mod mange og presse dem ved VM. Det synes jeg var godt at se, siger Wilbek.

Landstræneren mener, at det var danskerne, der gjorde Montenegro dårlige. Han afviser, at det blot var fordi, Balkan-nationen ikke ville spille håndbold.

- De ville jo ikke, fordi vi var gode. Når vi spiller dårligt, så er det galt, og når vi spiller godt, så er det også galt. Så bliver det sgu svært.

- Jeg synes, det var godt. Vi kan jo ikke gøre det bedre. Så må vi vurdere søndag, hvad der virker i den kamp, siger Wilbek.

I søndagens sidste testkamp før VM møder danskerne Slovenien, som også har vundet sine første to kampe ved Totalkredit Cup.

- Der får vi en endnu stærkere modstander, men Montenegro har ikke nogensinde tabt så stort, som de tabte i dag, så det er i høj grad vores spilleres fortjeneste, påpeger Wilbek.

/ritzau/