10.000 USA-soldater er ude af Afghanistan

Amerikanerne har som planlagt reduceret antallet af soldater i Afghanistan forud for den 1. januar 2012.

Bill Speaks, talsmand for militæret, siger, at der nu er 91.000 amerikanske soldater tilbage i Afghanistan, efter at 10.000 er trukket hjem.

Det er den første planlagte neddrosling af troppeantallet forud for en endelig tilbagetrækning i 2014.

USA's præsident, Barack Obama, meddelte i december 2009, at yderligere 33.000 soldater skulle af sted til Afghanistan for at vende krigslykken.

Obama har siden erklæret, at der er sket store fremskridt i kampen mod Taliban, og han har lovet tilbagetrækning af de 33.000 mand i to etaper.

Den første inden udgangen af i år, og de sidste 23.000 inden næste sommer.

- Det første mål med de 10.000 inden årets udgang er nået, siger Speaks.

USA og den øvrige koalition, herunder Danmark, planlægger at overdrage sikkerhedsansvaret for hele landet til afghanske styrker inden udgangen af 2014, hvilket skal bane vejen for, at alle kampsoldater kan trækkes hjem.

I øjeblikket drøfter amerikanske embedsmænd og militære chefer, hvor hurtigt tilbagetrækningen skal gå.

Der tales blandt andet om, at missionen skal ændres fra direkte kampopgaver til en mere rådgivende funktion i 2013.

/ritzau/AFP

Det amerikanske militær har som lovet trukket 10.000 soldater ud af Afghanistan op til nytåret.

Offentliggjort Sidst opdateret