Mern-plejemor forsvarer sig i retten

I retssagen mod et plejeforældrepar fra Mern på Sydsjælland har den 54-årige mor nu valgt at bryde tavsheden.

I sagen, der kører ved Retten i Nykøbing Falster, har plejeforældrene indtil nu nægtet at udtale sig i sagen. Først når alle vidner var afhørt ville forældrene tale.

Den 54-årige kvinde har dog valgt allerede nu at sætte sig i vidneskranken for at give sin version af sagen, som drejer sig om vold, vanrøgt og frihedsberøvelse af i alt 10 børn gennem en periode på 20 år.

I modsætning til beskyldningerne i anklageskriftet, der tyder på, at plejeforældrene dannede rammen om en rædselsfamilie, hævder plejemoren, at hun og ægtefællen er gode plejeforældre.

- Vi havde masser af overskud og energi, så ja, vi betragtede os selv som gode plejeforældre, og vi var ikke afskrækkede over de umulige og problematiske børn. Jeg er meget rummelig, fortæller kvinden onsdag i retten ifølge ekstrabladet.dk.

Begge plejeforældre nægter sig skyldige i de alvorlige anklager. Og kvinden tager i sin vidneforklaring også afstand fra de brutale opdragelsesmetoder, som ifølge anklageskriftet blev anvendt i hjemmet i Mern.

- Man kan jo godt tage fat i barnets arm og sige, nu skal du sætte dig ind på dit værelse og tænke over tingene, lyder kvindens forklaring.

- Men stuearrest og indespærring i mere end 10 minutter har jo ingen effekt, og jeg tager afstand fra al vold og afstraffelse som led i almindelig opdragelse, siger hun ifølge ekstrabladet.dk.

Undervejs i sagen har flere af børnene vidnet mod deres nu tidligere plejeforældre og gentaget de grove beskyldninger mod parret.

- Jeg tror, det må være noget, de har aftalt. Eller også er det den måde, de er blevet afhørt af politiet, lyder kvindens forklaring ifølge ekstrabladet.dk.

/ritzau/

Plejemoren i Mern-sagen afgiver onsdag forklaring i retten. Hun afviser beskyldninger om vold og vanrøgt.

Offentliggjort Sidst opdateret