Lolland

Rejsekortet blev lanceret som app på mobiltelefonen i april i år, og snart kommer basiskort som fysisk alternativ. Arkivfoto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Nyt kort kan koste kommunen dyrt

Hvad der kan virke som en tanketorsk fra Rejsekort A/S kan koste Lolland Kommune dyrt.

Offentliggjort

Benny Svensson:

Har du en smartphone?

Benny Svensson kan slet ikke bruge en smartphone. Derfor ender det med, at han skal have hjælp af kommunen til at tanke sit basiskort op. Foto: Nicklas Linnemann

- Nej. Det kan jeg ikke bruge, siger Benny.

Hvorfor?

- Jeg kan ikke læse jo.

Hvad gør du, når du skal med offentlig transport?

- Jeg sætter penge ind på rejsekortet i Brugsen. De hjælper mig med det.

Hvad skal du gøre med basiskortet?

- Jeg vil spørge personalet for at få hjælp, siger han.

Og netop Bennys løsning med at få hjælp af kommunens personale til at tanke sit kort op, eller tage med ham til Nykøbing er et kerneproblem med det nye basiskort.

I så fald skal der bruges offentlige timer til at ledsage udsatte borgere. Fordi Rejsekort A/S ikke har fundet en løsning, der dækker hele Danmark fra start, kan det ende som en udgift for kommunerne, da de skal afsætte timer til at hjælpe udsatte borgere. 

Nicki Andersen får snart MitID, men han har stadig ikke adgang til sin online bank. Derfor bliver han også nødt til at få hjælp til at tanke basiskortet op - hvilket koster kommunen penge. Foto: Nicklas Linnemann

Nicki Andersen:

Har du en smartphone?

- Ja, jeg har. Men jeg har ikke adgang til min bank.

Hvad gør du med basiskortet?

- Jeg skal skifte til rejsekortappen, siger Nicki og fortsætter.

- Men jeg skal have hjælp fra min hverve til at tanke op. Ellers skal personalet skal tanke det op for mig.

Selvom de udsatte borgere i nogle tilfælde har eller får adgang til apps, så er problematikken stadig gældende, at de ikke kan fylde penge på kortet uden hjælp.

Stefan Jensen:

Stefan Jensen har ingen mobil. Derfor er basiskortet hans eneste løsning, men han kan bare ikke tanke det op. Foto: Nicklas Linnemann

Har du en smartphone?

- Nej, siger Stefan og fortæller, at han har en fastnet telefon derhjemme.

Også han skal have basiskortet, men igen gentager den centrale problemstilling sig

- Personalet skal hjælpe mig med det, siger Stefan.