Offentlig logistik eller bare manglende styring på Nykøbing F. Sygehus

For 5 år siden blev jeg indlagt akut på Nykøbing F. Sygehus med voldsomme mavesmerter, hvor man troede at jeg havde blindtarmsbetændelse. Da jeg vågnede op, lå jeg pludselig med en stomi, og det viste sig at der havde været tale om en udposning på min tyktarm, tværs over maven der var betændelse i som var sprunget. Samtidig var jeg skåret op tværs over hele maven.

Offentliggjort Sidst opdateret

Jeg fik at vide at denne stomi forventede man kunne fjernes i løbet af ganske få måneder. Der gik 1 år, da man havde indset at det kunne man ikke lave i Nykøbing, og jeg skulle opereres på Næstved samtidig med den først hospitalssammenlægning begyndte og man skubbede og skubbede denne operation, men det endte til sidst med at finde sted i Slagelse.

Efter operationen fik jeg en stor klump på min venstre side af maven, som jeg først troede var arvæv og fed som dannede sig omkring dette, hvor stomihullet ind i maven havde været. Jeg fik senere at vide at jeg havde fået brok. Da denne klump i løbet af det sidste 1½ år begyndte og vokse, og min mave nu buler over 5 cm længere ud i venstre side end i højre side, blev problemet støre og større. Samtidig er jeg begyndt at få en del smerter i maven samt mavekramper.

Jeg blev derfor forberedt til en brokoperation, som skulle finde sted i Nykøbing, jeg var først lidt utryg ved at dette skulle foretages i Nykøbing, da min oprindelige operation var mere end hvad de burde have lavet i Nykøbing, men dengang havde de jo skåret mig op.

Jeg fik dato til operation torsdag den 1/4 og havde forberedt min dagligdag på dette, men onsdag blev jeg ringet op om at de måtte aflyse operationen. Jeg fik at vide at jeg kunne forvente der ville gå omkring 4 uger før jeg fik en ny tid. Jeg klagede over de smerter jeg havde, og kunne nu alligevel få en tid ugen efter, i forgårs den 7/4.

Jeg mødte på sygehuset kl. 7.15, fik at vide at jeg var nummer 3 i rækken og operationen ville finde sted omkring kl. 11 (hvorfor skal alle så møde kl. 7.15?).

Jeg sad og ventede i 1½ time, hvorefter jeg blev kaldt ind af en sygeplejeske, som skulle forberede mig til operationen. Jeg fik målt blodtryk, taget puls, barberet min mave for hår og fik en indsprøjtning med blodfortyndede medicin.

Da jeg var ved at skulle tage sygehustøj på kom kirugen ind og fortæller mig at de desværre må AFLYSE min operation. De har fundet af (FØRST OM MORGENEN), at min brok er meget kompliceret og i forbindelse med min oprindelige operation fik jeg, 3 uger efter, en blodprop i lungen. Så nu måtte de UDREDE dette før de kunne operere mig, og samtidig skulle operationen finde sted i Køge....

Jeg fik at vide at dette burde de nok have været opmærksom på tidligere. Jeg var blevet scannet (i januar) på Privathospitalet Hamlet og disse scanningsbilleder havde de ikke fået, de havde kun fået en beskrivelse, så lægen nævnte at disse billeder burde de nok have bedt om....

Alt dette finder man ud af samme morgen jeg skal opereres, til trods for at jeg har været til 2 tidligere undersøgelser i ambulatoriet (for øvrigt hos en overlæge, som virkede totalt ligeglad med min tilstand).

Hvor kunne vores verden dog virke meget nemmere hvis man havde overblik over tingene på sygehuset. Dette er jo ikke kun et spørgsmål om de nu kan operere en anden, men også at en sygeplejeske her har skulle forberede mig, samtidig med at jeg har skulle tilpasse min hverdag til operationen - det er jo ikke kun sygehuset der påvirkes.

Og nu skal jeg så gennem en nu omgang fra starten af, med besøg i Køge og muligvis flere undersøgelser, før man når frem til en dato for en ny operation, man stoler jo ikke på noget en kollega på et andet sygehus har lavet.

Og jeg skal leve videre med min smerter og ubehag i maven i endnu længere tid......

Jørgen Klitmøller Rasmussen
Vinkelvej 1
Nakskov