Vi skal lave Danmarks bedste folkeskole

Hvis du møder en fuldstændig udmattet kondiløber som ikke orker at løbe mere, vil du så hjælpe ham af med trætheden ved at foreslå at han løber noget længere, og helst lidt hurtigere? Nej vel! Og sådan er det også med de skolebørn som har svært ved at læse, skrive og regne. Det nytter ikke noget at man giver dem flere dansk – og matematiktimer.

Offentliggjort Sidst opdateret

Det til trods, så er det beklageligvis det man har gjort mange steder, også i Guldborgsund. Og resultatet har da også vist, at det ikke har hjulpet på elevernes færdigheder.

Det som der kræves for at kunne vende udviklingen i vores skoler er mod. Politisk mod til at turde træffe de rigtige beslutninger i forhold til at kunne skabe rammerne for en helt anden tilgang til problemet end man tidligere har gjort. Vi har i dag videnskabelig bevis for, at hvis vi skal udvikle børns boglige færdigheder, skal vi sætte antallet af timer op inden for de kreative fag. Betydeligt op. Børnene som er skoletrætte, eller har svært ved de boglige fag, har ikke brug for flere dansk- eller matematiktimer.

De kreative fag udvikler børnenes selvtillid, og de giver øget trivsel og motivation i forhold at tilegne sig nye færdigheder. Herunder også at blive bedre til at læse og regne.

At sætte mængden af kreative fag op, er blot en af metoderne til at vi kan lave Danmarks bedste folkeskole, og det har jeg mod til at gøre noget ved.

Hvis du også mener at vi er nødt til at skabe bedre rammer for folkeskolen, stiller jeg mig til rådighed for at føre dine tanker ind i byrådet.

Stem derfor personligt på Allan Gardersøe – Guldborgsundlisten, den 21. november.