Vi skal styrke den åbne og ærlige dialog med borgerne i Guldborgsund

Det første møde omkring helhedsplanen for havnen i Nykøbing Falster blev afholdt i tirsdags. Jeg deltog selv, da det var en fantastisk mulighed for at høre mere om de spændende, æstetiske og visionære planer for havneområdet.

Offentliggjort Sidst opdateret

Det fik mig dog også til at tænke på, at der synes at være en tendens til, at kommunen er ualmindelig god til at afholde dialogmøder, når anledningen er af positiv karakter eller når det hører sig til i forbindelse med offentlige høringsprocesser, men mindre god til at afholde dialogmøder om de vanskelige, ubekvemme og prekære sager.

Efter min mening er det utrolig vigtigt også at afholde dialogmøder om alt det, der kommunalt ikke fungerer, herunder navnlig om sager, der har udviklet sig beklageligt på grund af sagsbehandlingsfejl, ulovlige instrukser eller lignende. Her tænker jeg blandt andet på de medieombruste sager om sommerhusene i Marielyst og den ulovlige instruks fra chefen for Center for familie og forebyggelse.

I sådanne ulykkelige sager er det afgørende for borgernes tillid til systemet og for deres forståelse af sagens omstændigheder, at forvaltningen og det politiske niveau inviterer til dialogmøder. For på sådanne møder kan borgerne blive hørt og få mulighed for at afkræve svar fra de ansvarlige. Og når det ikke sker, svigter vi borgerene, som efterlades tilbage med et væld af ubesvarede spørgsmål og en følelse af ikke at blive hørt. Samtidig skaber det grobund for misforståelser, da embedsmænd og politikere ved ikke at invitere til møder, samtidig forpasser muligheden for at forklare og redegøre for sagernes forløb og faktuelle omstændigheder.

Som navnlig politiker er det aldrig formålstjenligt at gøre brug af "strudse-metoden", hvor man stikker hovedet i jorden med forhåbning om at problemerne forsvinder af sig selv. Politisk lederskab kræver ansvarstagen; også for de beklagelige og triste sager. Og politikere bør altid være klar til at stille op og møde borgerne; selv når kritikken er krads og spørgsmålene mange og vanskelige.

At borgerne efterspørger dialog og åbenhed fra politikernes side, blev da også slået fast i den meningsmåling, Folketidende forleden gengav resultaterne af. Her mente et overvældende flertal af vælgerne, at politikere taler for meget udenom og er dårlige til at lytte og indrømme egne fejl.

Løsningen ligger heldigvis lige for. Som politikere skal vi blive bedre til den åbne og ærlige dialog, hvor vi møder borgerne i øjenhøjde og lytter til deres kritik og forslag til forbedringer. Og vi skal navnlig blive bedre til at invitere borgerne til dialog i de beklagelige sager, som på den ene eller anden vis har haft ulykkelige konsekvenser for de involverede.

Derfor skal min opfordring være, at vi politisk i Guldborgsund Kommune arbejder for en endnu større åbenhed, gennemsigtighed og vilje til ærlig dialog med borgerne. Det er i hvert fald noget, jeg personligt vil arbejde for, hvis jeg er så heldig at komme i byrådet efter det kommende valg. For vi bliver alle klogere af at lytte – og ved dialog skabes tillid, forståelse og dermed bedre løsninger.

Ditte Rust

Byråds- og regionsrådskandidat for Venstre i Guldborgsund