Skattechefer skal betale for safari-tur

Efter pres fra både skatteeksperter og politikere får en række chefer i Skat nu besked på at finde tegnebogen frem og selv betale for safari-opholdet i Sydafrika i 2004, skriver Jyllands-Posten.

Skatteministeriet orienterede om sagen på ministeriets intranet onsdag eftermiddag, hvor det blev slået fast, at "turen ligger ud over, hvad offentligt ansatte i henhold til de forvaltningsretslige principper bør eller kan modtage fra en privat part."

Ifølge orienteringen, der er forfattet af departementschef Peter Loft, blev det allerede i forbindelse med ministeriets interne undersøgelse af gaver, rejser m.m. til ledende skattemedarbejdere besluttet, at de pågældende skattechefer selv skulle indbetale beløbet for safari-turen til it-firmaet Accenture.

Skattecheferne har nægtet at fortælle, om de selvangav safari-turen. Men det virker ifølge Jyllands-Posten meget tvivlsomt, eftersom de ifølge orienteringen betragtede opholdet som "en integreret del i den samlede tjenesterejse."

Jyllands-Postens omtale af skattechefernes safaritur har samtidig fået rigsrevisor Henrik Otbo til at gå ind i sagen.

/ritzau/

Safari-tur i Sydafrika skal betales tilbage med seks års forsinkelse. Det er meldingen til flere skattechefer.

Offentliggjort Sidst opdateret