Sygehus har været ramt af strejke: Nu er den afblæst

Det ser ud til, at serviceassistenterne genoptager arbejdet fredag morgen. ARKIVFOTO (Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix 2017)

Torsdag aften skete der en ny udvikling i sagen om den overenskomststridige arbejdsnedlæggelse.

Offentliggjort Sidst opdateret

Torsdag formiddag valgte serviceassistenterne på sygehuset i Nykøbing Falster at nedlægge arbejdet. En nedlæggelse i strid med overenskomsten.

Det resulterede i, at medarbejdernes tillidsrepræsentanter, repræsentanter for FOA og 3F samt hospitalsledelsen mødtes torsdag eftermiddag klokken 13.00.

Læs også: Sygehusdrift under pres: Strejke udløser nødberedskab og ekstraindsats

Mødet trak ud, og da parterne forlod mødet, var medarbejderne gået hjem. De skulle orienteres om udfaldet på mødet, og det skulle ske telefonisk. Derfor har hospitalets stabschef ventet på besked om, hvorvidt man ville genoptage arbejdet fredag morgen.

I en kort sms til Folketidende lyder det fra stabschef Michael Værnhøj Jørgensen:

“Serviceassistenterne har besluttet at genoptage arbejdet i morgen tidlig.”

Dette bekræftes af en mail fra Region Sjælland til Folketidende. Heri kan man også læse, at arbejdsnedlæggelsen betød, at nogle af dagens torsdagens akutte patienter blev omdirigeret til sygehuset i Køge.

"Akutte og planlagte operationer er gennemført uden aflysninger, og det samme gælder den øvrige ambulante aktivitet, for eksempel undersøgelser og kontroller. Både operationer og ambulatorier forventes gennemført som planlagt i morgen (fredag, red.)", skriver regionen i mailen.

Dermed ser det altså ud til, at strejken er afblæst og at hospitalet kan gå tilbage til almindeligt beredskab.