Venstres skadestueløfte langt fra opfyldt

Regeringspartiet Venstre har lovet danskerne en behandling og ventetid på skadestuerne, som ligger milevidt fra virkeligheden. Det skriver Berlingske torsdag.

I oktober skrev folketingsgruppen i et oplæg til forbedringer i sundhedsvæsnet:

- Venstre mener, det skal være slut med at sidde halve og hele dage på landets skadestuer og vente på at blive behandlet. Fremover bør man maksimalt vente to timer på behandling af småskader, lød det.

Samme efterår gik samtlige Venstres spidskandidater til landets regionsråd til valg på dette løfte, skriver Berlingske.

Men som avisen har afdækket, ligger løftet meget langt fra virkeligheden.

For danskerne - og især borgerne i hovedstadsområdet - oplever i dag meget lange ventetider på behandling af netop småskader på skadestuen.

I de værste tilfælde kan der gå helt op til 12 timer, skriver avisen.

Næstformand i Danske Regioner Carl Holst (V), der gik forrest med valgløftet i regionsrådsvalgkampen, erkender, at valgløftet ikke er realiseret.

- Nogle steder går det udmærket, men der er også nogle steder, hvor man har store udfordringer med ventetider på halve døgn, hvilket er helt uacceptabelt, siger han til Berlingske.

Han lover samtidigt, at ventetiden bliver nedbragt, når en række nye sygehuse står klar om fem år.

/ritzau/

Venstre lovede, at borgere højest skulle vente to timer på skadestuen. Nogle syge venter i dag op til 12 timer

Offentliggjort Sidst opdateret