I denne bod på Orebyvej blev der solgt både loppeting, kage og saftevand, og det gjorde boden til en af de populære på det lange loppemarked. Foto: Flemming Keith KarlsenFlemming Keith Karlsen
For fjerde gang var der fire kilometers loppemarked på Orebyvej
Bjarne ArildsenBjarneArildsen
OffentliggjortSidst opdateret
Der blev lørdag sat rekord på Orebyvej i Sakskøbing.
Det årlige loppemarked, der går fra den ene ende af den fire kilometer lange vej til den anden, omfattede nemlig 50 af vejens husstande. Og det er flere end sidste år.
- I 2017 var vi 40, men i år er vi oppe på 50, oplyser Jytte Ravn, Orebyvej 62, som står for markedet sammen med et par andre.
Hun oplyser. at der på Orebyvej er cirka 200 adresser, som nok dækker over et noget mindre antal husstande. Men under alle omstændigheder er der plads til flere deltagere.
Charlotte Granzow (til venstre) er en af de beboere på Orebyvej, som havde stand på vejens loppemarked. Hun havde hjælp af Birgitte Jacobsen. Foto: Flemming Keith KarlsenFlemming Keith Karlsen
Loppemarkedet blev indledt lørdag formiddag klokken 10.
Annonce
Deltagerne havde rykket borde ud i indkørsler og forhaver, og her havde de anbragt alt det, som de ville sælge.
Nogle enkelte havde også sat tingene ind under pavillioner, så de og deres varer kunne være i ly for den stærke sol.
Ret hurtigt kom der masser af kunder til vejen, hvor de kunne se på de udstillede varer af alle slags.
I et af de første huse på Orebyvej, når man kommer fra Sakskøbing, var der en større samling af cykler, som beboerne i huset gerne ville af med.
Lidt længere oppe ad vejen holdt en mindre pige vagt over en stor samling legetøj, der mest var i lyserødt.
Desuden var der rundt omkring masser af porcelæn, glas, tøj, bøger, videofilm og meget, meget andet.
Det var en af årets varmeste dage, og det havde et par børn forudset.
De havde lavet koldt saftevand og bagt kager, som de solgte ved en lille vejbod.
Især det kolde saftevand var mange folk meget glade for.
Et af de steder, hvor der var sat en stand op i haven, var på Orebyvej 57.
Annonce
Her havde Charlotte Granzow fyldt et par borde med blandt andet glas og læderting.
- Jeg er med, fordi jeg gerne vil støtte en god sag, nemlig at vi holder loppemarked på vejen, siger hun.
Hun var ikke alene om at passe standen. Nogle af hendes veninder fra Sakskøbing og fra Idestrup var dukket op for at holde hende med selskab.
- Vi hygger os, sagde de fra stole, der var sat ind i skyggen, hvor der også var noget vind.
Faktisk blæste det på et tidspunkt så meget, at en af Charlotte Granzows store potteplanter væltede.
Det var der en del kunder, der snakkede om.
Jytte Ravn, der er primus motor i Danmarks længste loppemarked, som det kaldes, fortæller, at idéen opstod ved en vejfest for nogle år siden.
Derefter gik hun og nogle andre i gang med at føre idéen ud i livet, og forleden fandt markedet sted for fjerde gang.
- Markedet er fastlagt til den sidste lørdag i juli, og jeg er rundt på vejen med sedler om markedet. Her står blandt andet, hvornår markedet er, og at folk kun må lave stande på deres egne matrikler, fortæller Jytte Ravn.
Folks egne penge
Annonce
Ved mange loppemarkeder går overskuddet til gode formål såsom foreninger og lignende.
Sådan er det ikke på Orebyvej.
- De penge, som folk tjener, beholder de selv, siger Jytte Ravn.
Med tilslutningen i år er der kun en ting at gøre for arrangørerne af loppemarkedet. Nemlig at fortsætte til næste år.
- Ja, vi holder også vores loppemarked i 2019, fastslår Jytte Ravn fra initiativtagerne til det store marked.
Seneste artikler
Slutter tre dage af med togbusser
Lokal lottospiller vinder 10 millioner
Lynnedslag i landejendom
Dropper kirkegård: Stigende interesse for at blive begravet i skoven
Kommende læger har valgt øerne til: - Basen her er ret god
Mest læste artikler
Hedebølgen er over Sydhavsøerne
Ulovligt hotel: Kommunen fandt 52 sengepladser i enfamiliehus
Gård til salg for svimlende millionbeløb
Medie: Ny rockerboss har lokale rødder
Besparelse splitter byrådet: Nu sænkes beredskabet på øerne