MEDIE: REGERINGEN VIL STRAMME REGLER FOR VANVIDSBILISME

Arkivfoto: Jan Knudsen

Om få dage vil regeringen komme med et forslag til strammere vilkår for vanvidsbilisme, lyder det fra transportminister Trine Bramsen ifølge mediet Mobilitywatch.

Offentliggjort Sidst opdateret

Regeringen vil stramme loven om vanvidsbilisme.

Det afslørede transportminister Trine Bramsen (S) i en tale torsdag på Autobranchens årsdag.

Det skriver mediet Mobilitywatch.

- Der er planer om at stramme vilkårene for vanvidsbilisme. Det kommer vi med et forslag på indenfor de nærmeste dage, sagde transportministeren til Mobilitywatch uden at komme nærmere ind på, hvad regeringen konkret vil foreslå.

Udmeldingen skabte med det samme en ophedet debat mellem transportministeren og salen, der bl.a. var fyldt af bilforhandlere og værkstedsejere. Det er nogle af de grupper, der siden loven om vanvidsbilisme blev indført, har været kritiske overfor, at de risikerer at få konfiskeret biler under prøvekørsler eller andre former for udlån, hvis føreren af en bil kører vanvidskørsel, skriver Mobilitywatch.

Transportministeren erkendte, at det er dilemmafyldt, at "fælden kan klappe så hårdt" overfor bl.a. virksomheder, der udlåner biler.

- Jeg er godt bekendt med, at det har meget hårde konsekvenser for nogen, men omvendt skal man jo ikke køre hasarderet rundt på vejene og skabe bekymring for alle andre, sagde hun til Mobilitywatch.

Autobranchens direktør, Gitte Seeberg, understregede dog, at reglerne allerede i dag udfordrer branchen:

- Det er virkelig, virkelig svært som forhandler eller værksted at sikre sig mod det, og det er derfor, det virker uretfærdigt.