Region: Sygehuse går fri af besparelser

Foto: Anders Knudsen, arkivfoto

Politikerne i Region Sjælland har indgået budgetforlig, som giver sygehusene det samme budget til næste år.

Offentliggjort Sidst opdateret

Sygehuset i Nykøbing og de øvrige af Region Sjællands sygehuse får til næste år den samme pose penge at behandle patienterne for, som de har haft i år. Det er politikerne i seks partier i regionsrådet blevet enige om, og de har indgået en aftale om næste års budget på 18 milliarder kroner.

Bag budgetaftalen for 2017 står Venstre, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre. Udenfor aftalen står Enhedslisten og Liberal Alliance, som tilsammen repræsenterer fem ud af rådets 41 medlemmer.
Forligspartierne præsenterer i en pressemeddelelse resultatet som en stabil økonomi, der sikrer, at regionens sygehuse i Nykøbing, Holbæk, Køge, Roskilde, Næstved og Slagelse går fri af besparelser og samtidig får en ny styringsmodel, som skal sikre mere sundhed og kvalitet for pengene. Aftalen indeholder også et nyt kostkoncept på sygehusene, fokus på rekruttering og lighed i sundhed.

Rekruttering af læger og sygeplejersker kæmper særligt Nykøbing Sygehus med, og derfor er der afsat en pulje på 15 millioner kroner i 2017 til løsning af rekrutteringsproblemerne der. Derudover lover partierne bag budgetaftalen at arbejde for, at Region Sjælland får samme vilkår for rekruttering som resten af landet, og der skal fremlægges en plan for nytænkning på området ved årsskiftet.