Byråd rystet over økonomisk lussing på 89 millioner

Foto: Anders Knudsen, arkivfoto

Går i krig på Christiansborg.

Offentliggjort Sidst opdateret

LOLLAND - Det er ikke muligt at spare de penge. Det må vi forklare dem. Jeg nægter at acceptere det her!

Viceborgmester i Lolland Kommune, Henrik Høegh (V) siger det, som alle hans kolleger i Lolland byråd sagde på den lukkede del af byrådsmødet torsdag aften.

Her diskuterede de, at Lolland Kommune står til at miste 89 millioner kroner på udligning i 2020.

- Det var et rystet byråd, der samlet gav Henrik og mig opbakning til at gå i krig med situationen, forklarer borgmester Holger Schou Rasmussen (S).

Planen er at invitere sig selv på kaffe i Indenrigsministeriet.

- De må fortælle os, hvor vi skal finde de penge. Det her er en atombombe i Lollands velfærd, siger borgmesteren.

Desuden vil de invitere alle finansordførerne på Christiansborg til et politisk møde om den uholdbare udligningssituation.

- Vi bliver gang på gang sat i denne situation, mens vi kan se, at andre kommuner har så mange penge på bogen, at de ikke ved, hvad de skal gøre med dem, siger Henrik Høegh.

Læs mere i Folketidendes papiravis lørdag.