Alternativet måtte tvinge syg Torsten Gejl på sygeorlov

Torsten Gejl kæmpede i flere år en overlevelseskamp for Alternativet og formåede ikke at sænke tempoet, da partiet fik seks mandater ved valget i 2022. Politikeren er vokset op med krise og overlevelse, efter at han som otteårig mistede sin psykisk syge mor, da hun sprang ud fra et vindue. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Torsten Gejl mistede sin psykisk syge mor som otteårig og har ofte befundet sig i en overlevelseskamp, så han havde svært ved at give slip, da han fik stress.

Offentliggjort Sidst opdateret

I tre år var Torsten Gejl Alternativets ordfører for alt på Christiansborg.

Enmandshæren med 52 ordførerskaber sagde til sig selv og alle andre, at skulle han lykkes med en svær mission om at bringe partiet over spærregrænsen ved valget i 2022, ville han rejse op på toppen af et bjerg i Nepal og meditere i et halvt år.

Det første lykkedes.

Det sidste glemte han.

Og så blev han syg.

Men Gejl opdagede det ikke selv. Da han midt i juni sidste år opsøgte partiets kommunikationsafdeling for at diktere ti læserbreve, som han var ude at stand til at skrive på grund af smerter i hele kroppen, lød reaktionen:

- Hvad har du egentlig gang i, Torsten?

https://twitter.com/TorstenGejl/status/1741512235032224216?t=BF_r285by77fbsBKPVxkfw&s=19

Nogle dage efter blev han sendt hjem under et møde med politisk leder Franciska Rosenkilde og flere andre.

- Jeg oplever pludselig, at de har tænkt sig at blive ved med at sige, at jeg ikke skal med på Folkemødet, uanset om det møde så skal vare ti timer. Det går op for mig, at jeg risikerer at ødelægge mig selv, hvis jeg ikke stopper.

Tirsdag vender Torsten Gejl så tilbage til Folketinget efter et halvt års sygemelding og lægens dom: "Stress med fysiske følgeskader".

Her skriver han sig ind i en lang række af folkevalgte, heriblandt LA-lederen Alex Vanopslagh og Venstres tidligere formand Jakob Ellemann-Jensen, som måtte trække stikket, da arbejdspresset blev for voldsomt.

I december fortalte Folketingets formand, Søren Gade, i et interview med Berlingske, hvordan han selv i en periode som forsvarsminister var så langt ude, at han troede, at "han skulle dø".

Gade igangsatte sidste år møder, hvor politikere mødes og taler sammen om stress og arbejdspres.

- Det er fantastisk godt. Jeg er utroligt glad for, at han nu også er trådt frem med sin stresshistorie, siger Torsten Gejl.

Torsten Gejl vender tilbage til Folketinget 9. januar efter et halvt års sygdom med stress. Han forklarer sygemeldingen, som han i første omgang havde svært ved at acceptere, med, at han glemte at finde en landingsbane efter tre år som enmandshær for Alternativet i Folketinget. Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

Torsten Gejl beskriver et arbejdsliv med 15 timer dagligt, hvor det ikke er ualmindeligt at skulle vælge mellem at møde op i et ministerie efter en søvnløs nat - og efter at have modtaget flere hundrede siders tekst aftenen inden forhandlingerne - eller simpelthen være uforberedt.

- Man rammes af sådan et tomrum, en følelse af utilstrækkelighed. Er du fra et lille parti, så du måske har to vigtige forhandlinger, som blev dårligt forberedt på samme dag, så kommer du ud i et tomrum af utilstrækkelighed, hvor hjertet begynder at slå hurtigt.

Gejl gik ikke som Gade med tanker om, at han var ved at dø. Hans hoved fungerede, følte han. Men der var noget galt.

- Jeg havde kæmpet så desperat for at redde Alternativet i næsten tre år, og jeg glemte at lave en landingsbane, så min fysiske kredit slap op.

I stedet for at geare ned fortsatte Torsten Gejl, der fylder 60 år om tre uger, i samme tempo.

Pludselig sad han med fem kolleger omkring sig, men de havde ikke erfaring fra Christiansborg, så aarhusianeren så det som sin opgave at løfte.

- Men man må aldrig tro, man kan klare det for evigt. Jeg havde sagt til alle, at hvis det lykkedes at redde Alternativet, så skal jeg sidde på et bjerg i Nepal og meditere i et halvt år. Det glemte jeg bare alt om, fuldstændig.

Det sværeste for Torsten Gejl var at give slip, da han skulle melde sig syg.

Den 59-årige aarhusianske politiker har livet igennem været vant til at styre igennem kriser og overlevelse.

Som otteårig mistede han sin mor, som var psykisk syg og sprang ud fra et vindue.

- Det var jo overlevelse, siger han om tiden efter morens død.

Torsten Gejl forventer, at han nu igen skal være politisk ordfører og desuden have ordførerskaber for miljø, beskæftigelse, social- og retsområdet.

/ritzau/

Politikere syge med stress

* Alex Vanopslagh (LA) blev som partileder i januar 2021 sygemeldt på grund af stress og angst, har han senere forklaret.

* Jacob Mark (SF), som på det tidspunkt var gruppeformand, sygemeldte sig fra Folketinget med stress og har fortalt, hvordan han var ved at miste synet som følge af højt arbejdspres. 

* Simon Kollerup (S) sygemeldte sig i 2021 med mavesår og det, som han senere har beskrevet som stresslignende symptomer.

* Jakob Ellemann-Jensen (V), tidligere partiformand, sygemeldte sig to gange i 2023 med stress, indtil han helt trak sig fra politik. 

* Alex Ahrendtsen (DF) blev i 2019 ramt af stress og depression, og han måtte tage sygeorlov fra Folketinget nogle måneder.

/ritzau/

Torsten Gejl

* Torsten Gejl (59 år) er født i Aarhus.

* Medlem af Folketinget siden 18. juni 2015.

* Uddannelse: Journalistkursus (1989) og kaospilot (1993).

* Job: Stifter og direktør i OCN Danmark (2005-2015).

* Chef i Frontløberne 1994-1998.

Kilde: Folketinget og Alternativet.

/ritzau/

Køb et abonnement og få adgang

Allerede abonnent? Log ind her

Digital-abonnement

  • Dagens avis hver dag som e-avis
  • Adgang til alle artikler på folketidende.dk
  • Adgang til arkivet (1873-nu)
  • Adgang til FolketidendePlay
  • Lås op for Folketidende Fordele
Få adgang nu