Dansk Erhverv: Kommunalt ansatte ekstra syge

Næsten en uge om året. Så meget er de kommunalt ansatte mere syge end privatansatte. Det svarer til, at der kunne skaffes 10.700 ekstra hænder på fuldtid, hvis det lykkes at sænke det offentlige sygefravær, så det kommer på niveau med det private, viser en ny analyse fra Dansk Erhverv.
Derfor er det helt afgørende, at regeringens kvalitetsreform med en ledelsesreform og fokus på medarbejdertrivsel bliver gennemført, understreger formand for Dansk Erhverv, Poul-Erik Petersen.
- Bedre ledere i den offentlige sektor er den eneste måde at få reduceret sygefraværet på. Det kræver lederuddannelse og et større ledelsesmæssigt rum, så den enkelte leder for plads til at udøve ledelse. Og det kræver mindre detailstyring og bureaukrati i den offentlige sektor, Poul Erik Petersen. I 2006 var ansatte i den kommunale sektor i gennemsnit syge i 14,6 arbejdsdage, mens det tilsvarende tal for ansatte i den private sektor var 9,9 dage, viser den kommunale fraværsstatistik og Dansk Erhvervs beregninger. /ritzau/




Dansk Erhverv: Der kunne skaffes ekstra arbejdskraft svarende til 10.700 fuldtidsansatte, hvis kommunalt ansatte havde samme lave sygefravær som privatansatte.

Offentliggjort Sidst opdateret