Du får lommesmerter for at brænde lægen af

Ifølge den nye S-SF-R-regering skal alle danskere kunne regne med en hurtig og ordentlig behandling i sundhedsvæsnet.

Men udebliver man i fremtiden fra behandling hos lægen eller på sygehuset, rykker smerterne til pengepungen.

I mandagens spritnye regeringsgrundlag står der nemlig, at udeblivelser fra ambulante undersøgelser, operationer med videre pålægges et gebyr.

- Det er spild af personalets tid, dyr teknologi og operationsstuer, når patienter bliver væk fra deres aftaler. Samtidig forhindrer de andre patienter i at komme tidligere til.

- Regeringen finder derfor, at det rimeligt, at de, der udebliver, opkræves et gebyr, står der i det 80 sider lange regeringsgrundlag.

Gebyret for udeblivelse skal kombineres med bedre information om behandlingstidspunkter for eksempel påmindelsesbreve og sms'er, samt let adgang til at melde afbud i god tid.

Den ny regering vil opretholde den nuværende ventetidsgaranti på en måned for de mest alvorlige sygdomme, der skal behandles hurtigere end andre lidelser.

- Men det er ikke hensigtsmæssigt, at vi har samme ventetidsgaranti for alle planlagte behandlinger. For mindre belastende lidelser er det rimeligt at øge fleksibiliteten, står der i regeringsgrundlaget.

Derfor vil regeringen indføre en differentieret behandlingsgaranti, der sætter det største fokus på de alvorligt syge, og samtidig fastholde akutbehandlingen af livstruende

sygdomme som kræft.

Hvad prisen konkret bliver for at brænde lægen af, fremgår ikke af regeringsgrundlaget.

/ritzau/

Danskere, der ikke møder op hos lægen eller på hospitalet vil i fremtiden blive ramt på pengepungen.

Offentliggjort Sidst opdateret