Folketinget starter igen med en strid om at rejse sig

Kronprinsesse Mary, kronprins Frederik, dronning Margrethe, prins Henrik, prinsesse Benedikte, prins Joachim og prinsesse Marie, da Folketinget tirsdag sidste år i oktober åbnede for en ny politisk sæson. Foto: Polfoto/Jakob Jørgensen

Folketingets formand kalder det en tom protest, at nogle folketingsmedlemmer ikke rejser sig for dronningen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Når Folketinget åbner tirsdag middag, kommer Enhedslistens folketingsmedlemmer et par minutter for sent.

Det er helt bevidst. De 14 medlemmer af Folketingets fjerdestørste parti vil traditionen tro ikke rejse sig for dronning Margrethe, som overværer åbningsdebatten fra den nymalede kongeloge.

Tidligere har De Radikales værdiordfører, Zenia Stampe, også nægtet at rejse sig, når de kongelige træder ind i salen og forlader den efter statsministerens tale.

Når Folketinget åbner første tirsdag i oktober, er der tradition for, at den kongelige familie er repræsenteret, og at folk i salen rejser sig i respekt.

Men både Enhedslisten og Zenia Stampe mener, at monarkiet skal afskaffes.

- De fleste danskere synes dybest set, at det er en dum ting, at en lov skal underskrives af et kongehus. Vi er selvfølgelig republikanere og synes, det er mere demokratisk at vælge en præsident, siger Christian Juhl (EL).

Det vakte postyr i 2011, da de to bageste rækker af ministre i daværende statsminister Helle Thorning-Schmidts (S) nye regering ikke rejste sig for dronningen.

- Kan du ikke få din regering til at rejse sig, bemærkede Lars Løkke Rasmussen (V).

Som 3. næstformand i Folketingets Præsidium - tingets ledelse - er det Christian Juhls rolle at byde prins Joachim velkommen til Folketingets åbning.

- Jeg tror ikke, de er så formelle. Skulle jeg komme til at sige "du" til dem, så tror jeg, det går. De virker som flinke mennesker, siger Christian Juhl.

Omvendt mener Folketingets formand, Pia Kjærsgaard (DF), at det er en uskik, når folketingsmedlemmer ikke viser respekt for kongefamilien.

- Jeg synes, det er en tom protest. Man kan have sin holdning, men det er nu engang sådan, at kongehuset er en del af det, og at vi rejser os op af respekt, siger Pia Kjærsgaard.

Hun mener ikke, at det er at gå på kompromis med sine holdninger.

- Der kan godt være nogle andre folketingsmedlemmer, som har nogle andre tanker om kongehuset og måske er lidt republikanske.

- Men derfra og så til at demonstrere ved ikke at rejse sig op for kongehuset, som er en integreret del af åbningen af Folketinget, der er meget langt, siger Pia Kjærsgaard.

Inden Folketinget åbner, er der en gudstjeneste for medlemmerne af Folketinget.

Først torsdag får de andre partier mulighed for at kommentere statsministerens tale under den maratonlange åbningsdebat.

FAKTA: Folketinget åbner første tirsdag i oktober

Brødtekst:
København: Ifølge grundloven skal Folketinget hvert år åbnes den første tirsdag i oktober.
Det markerer samtidig begyndelsen på et nyt folketingsår, der normalt varer til midten af juni.
* Åbningen begynder med en gudstjeneste klokken 10 for medlemmerne af Folketinget.
* Statsministeren holder derefter klokken 12 sin åbningstale for Folketinget og medlemmerne af kongehuset.
* Åbningstalen tager nogle gange udgangspunkt i det lovkatalog, som regeringen også lægger frem på åbningsdagen.
* Lovkataloget fortæller, hvilke love regeringen agter at fremsætte i det kommende folketingsår.
* I år ventes statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) dog ikke at gå i detaljer med de nye lovforslag. I stedet vil talen fokusere på den 2025-plan, regeringen fremsatte i august og de svære forhandlinger, der venter.
/ritzau/