Kommunaldirektør fritaget for tjeneste

Foto: Borgmester John Brædder besluttede sammen med resten af økonomiudvalget søndag at fritage kommunaldirektør Ib Østergaard Rasmussen for tjeneste.

Samarbejdsproblemer er årsag til, at der nu indledes afskedigelsessag mod Ib Østergaard Rasmussen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Guldborgsund Kommunes administrerende direktør Ib Østergaard Rasmussen er med virkning fra mandag morgen klokken 9 blevet fritaget for tjeneste. Begrundelsen er samarbejdsproblemer mellem kommunaldirektøren og borgmesteren og det øvrige økonomiudvalg.

Lørdag eftermiddag indkaldte borgmester John Brædder økonomiudvalget til møde søndag, hvor sagen blev drøftet, og man enedes om at fritage kommunaldirektøren for videre tjeneste.

Borgmesteren afviser, at Nordea-sagen, hvor kommunaldirektøren blev sat på plads af byrådet, er årsag til beslutningen.

- Tjenestefritagelsen har ikke baggrund i en enkeltsag men er mange bække små. Jeg ved godt, at der har været en masse gisninger, men samarbejdsproblemerne har stået på længe før Nordea-sagen. Det er jo ikke noget, der opstår fra den ene dag til den anden, og der har løbende været en dialog om samarbejdet. Men nu er det på et niveau, hvor det ikke længere var muligt at fortsætte samarbejdet, siger John Brædder.

Hvorfor kommer det først nu?

- En tjenestefritagelse er en stor beslutning og ikke bare noget, man lige gør. Man er nødt til at gøre alt for at få sådan et samarbejde til at fungere, men det er så ikke lykkedes, siger borgmester John Brædder, som ikke ønsker at konkretisere, præcist hvad samarbejdsproblemerne bunder i.

- Om end jeg gerne ville, så må og kan jeg ikke udtale mig i detaljer, fordi der er tale om en personalesag, siger borgmesteren, der understreger, at kommunaldirektøren ikke har begået noget kriminelt.

Ib Østergaard Rasmussen har været tjenestemandsansat, men foreløbig ønsker borgmesteren ikke at udtale sig om, hvad afskedigelsen kommer til at koste kommunen, før sagen er forhandlet på plads med kommunaldirektørens faglige organisation.

Indtil videre er kommunens direktør for teknik og miljø, Bruno Andersen, fungerende kommunal-direktør.