Ritt: Mere frivilligt arbejde er S-arvegods

Det siger den tidligere topsocialdemokrat og minister Ritt Bjerregaard.

- Velfærdsstaten er jo ikke en given størrelse, men skal hele tiden skal udvikles. Det er opgaven for enhver siddende regering at bidrage til en løbende tilpasning. Det skete blot ikke under den tidligere borgerlige regering, som forsømte opgaven i ti år og kun delte ud af pengene fra opsvinget, siger Ritt Bjerregaard og fortsætter:

- Nu er det så endnu blot mere nødvendigt, fordi de senere års finansielle krise har sat mange lande inklusive Danmark kniven for struben og tvunget til dem til nøje at overveje, hvordan de kan bruge pengene bedre.

Hun mener, at det er naturligt, at Socialdemokrater peger på frivillighed og mere borgerinddragelse, fordi en mere solidarisk tankegang og idéen om at inddrage borgerne i fællesskabet er typisk socialdemokratisk arvegods.

- Et rigtigt godt eksempel er de mange, der er gået på tidlig pension, men som fortsat er i fin form og har meget mere at byde på end at gå og kigge på blomster. Der er et stort potentiale i at inddrage mange af dem i mere frivilligt arbejde.

Ritt Bjerregaard kalder det som tidligere overvismand og professor i økonomi Torben M. Andersen positivt, at der åbnes for diskussionen om velfærdsstatens begrænsninger.

- Regeringen har allerede lavet tilbagetrækningsreform og højere pensionsalder som gode men ikke tilstrækkelige bidrag til mere balance i økonomien. Derfor skal der findes andre steder at tage fat, samtidig med at Socialdemokraterne gerne vil bevare den centrale kerne i velfærdssamfundet, siger Torben M. Andersen.

/ritzau/

Det er både naturligt og nødvendigt, når toneangivende socialdemokrater med beskæftigelsesminister Mette Frederiksen i spidsen nu varsler et opgør med den altfavnende velfærdsstat og vil have borgerne til at tage mere ansvar for sig selv og hinanden.

Offentliggjort Sidst opdateret