SF-bagland: Vi er ikke et arbejderparti

Det viser en rundspørge blandt partiets lokalformænd, som Ritzau har lavet op til SF's landsmøde i weekenden.

Blot ni procent af de medvirkende lokalformænd i undersøgelsen - svarende til tre personer - støtter tanken om, at SF fremover skal henvende sig mere til landets arbejdere, sådan som partitoppens foretrukne kandidat til næstformandsposten, Mattias Tesfaye, har talt for.

Omvendt giver hele 63 procent af lokalformændene udtryk for, at SF skal være et bredt folkeparti, hvilket Tesfayes rival til posten - den nuværende næstformand, Meta Fuglsang - slår til lyd for.

Og diskussionen om SF som arbejderparti eller folkeparti har kastet partiet ud i et offentligt rivegilde om, hvorvidt regeringspartiet er blevet for topstyret og højredrejet.

En af de lokalformænd, der mener, at SF er et folkeparti, er Lars Jørgensen fra Bornholm.

- Det med, at SF primært er til for arbejdere, er en forvanskning af SF's idé, siger han.

- Det et er jo en kunstig debat, der i virkeligheden handler om noget helt andet. Det handler om, at partiet er drejet langt til højre under Villy Søvndals ledelse, siger han.

Samme toner lyder fra lokalformand i Silkeborg, Jørn Rye Rasmussen, der kalder diskussionen for en "studentikos pladder-debat" - et skudsmål, som Mattias Tesfaye selv deler:

- Hvis jeg var blevet spurgt om det samme, ville jeg også have svaret, at SF er et folkeparti. Jeg kæmper netop for et bredt, folkeligt SF, så efter min mening bygger debatten på falske modsætninger, siger Tesfaye.

Spørgsmål: Har det været det hele værd at stille op?

- Det har jeg ikke spekuleret over. Det må landsmødet afgøre. Men havde vi ikke diskuteret det her, så havde der nok været noget andet, lyder det fra Mattias Tesfaye.

/ritzau/

Idéen om, at SF primært skal henvende sig til arbejdere, vækker ikke den store genklang i partiets bagland.

Offentliggjort Sidst opdateret