V haler ministre i samråd om ret og pligt

Venstre haler nu to socialdemokratiske ministre i samråd i Folketinget for at åle dem for regeringens opgør med krævementalitet.

Det hænger ikke sammen at klage over krævementalitet, når regeringen selv er på vej til at afskaffe VK-regeringens loft over kontanthjælpsydelser, 225-timers-reglen for retten til kontanthjælpsydelser samt den såkaldte starthjælp, siger Venstre.

- De lovændringer vil fjerne incitamentet til at arbejde for flere tusinde kontanthjælpsmodtagere. Så regeringen er selv med til at fremme krævementalitet, siger Venstres tidligere beskæftigelsesminister Inger Støjberg.

Hun vil i et kommende samråd have socialminister Karen Hækkerup (S) og beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S) til at forklare, hvordan lovændringerne hænger sammen med regeringens angreb på krævementalitet.

Og de to ministre skal også forklare, hvad de egentlig mener med krævementalitet, siger Inger Støjberg.

- Socialministeren vil gøre op med krævementalitet. Beskæftigelsesministeren vil øge de her kontanthjælpsydelser. Den logiske konsekvens af socialministerens melding vil være, at regeringen dropper lovændringerne om kontanthjælpen, siger hun.

Inger Støjberg siger, at folk på sociale ydelser ikke har grund til at have skyldfølelse over at trække på de offentlige kasser, når bare de gør en indsats for at finde et job.

- Men det er helt afgørende, at det altid skal kunne betale sig at tage et arbejde i stedet for at gå på kontanthjælp, siger Inger Støjberg.

/ritzau/

S-ministrene må forklare, hvorfor de både klager over krævementalitet og hæver kontanthjælpsydelser, siger V.

Offentliggjort Sidst opdateret