Miniputnation går festamok over første OL-medalje

Fiji kunne for første gang fejre en OL-medalje. Landets rugbyherrer vandt suverænt guld og startede landefest.

Offentliggjort Sidst opdateret

Natten til fredag dansk tid kunne den lille nation Fiji, der har under en million indbyggere, for første gang juble over en OL-medalje.

Den var endda af den fineste karat, da landets rugbyherrer vandt finalen i syvmandsrugby med de knusende cifre 43-7 over Storbritannien.

Det var blot en understregning af holdets suverænitet i turneringen, hvor det blev til lutter sejre.

Jublen var enorm blandt Fiji-spillerne, der ikke kunne holde tårerne tilbage, og festlighederne blandt folk fra Fiji, der var i Rio, blev sat i gang.

Det samme var tilfældet i Fiji, hvor befolkningen blev ramt af en vild glædesrus og behov for at feste.

- Nogle tager måske på arbejde nu, men jeg tror ikke, de vil være særligt produktive, siger direktøren for Fijis rugbyunion, John Masi O'Connor.

Landstræneren var enig.

- Det vil ikke bare være sporadiske fester i dele af landet, det vil ske over hele nationen, siger Ben Ryan.

Fijis statsminister lod sig også rive med og bebudede efter sejren, at ingen i Fiji skulle bekymre sig om at arbejde fredag.

- Ingen er på job, universiteterne er lukkede, og et topmøde mellem ølandene i Stillehavet er udsat, siger Voreqe Bainimarama.

Mens Fiji vandt finalen suverænt, tog Sydafrika bronze med en klar sejr over Japan.