FN-folk ud af det nordvestlige Pakistan

FN trækker nu alt sit internationale personale ud af det omkæmpede nordvestlige Pakistan på grund af den anspændte sikkerhedssituation i området, hvor den pakistanske hær i de seneste uger har gennemført en omfattende offensiv mod oprørere.

- De vil blive flyttet, og det sker omgående, siger en talskvinde for FN, Ishrat Rizvi, til nyhedsbureauet AFP.

Det sker på baggrund af, at FN's generalsekretær, Ban Ki-moon, har udklæret sikkerhedsniveau 4 i Den Nordvestlige Grænseprovins, NWFP, og klanområderne ved grænsen til Afghanistan.

- Beslutningen er truffet som følge af den anspændte sikkerhedssituation i regionen, hedder det i en erklæring fra FN.

Af frygt for sikkerheden lukkede Verdensfødevareprogrammet, WFP, allerede i sidste måned sine distributionscentre i Swatdalen, hvor to millioner flygtninge ellers har kunnet få mad. Det skete efter et selvmordsangreb på WFP-kontoret i hovedstaden, Islamabad, hvor fem nødhjælpsarbejdere mistede livet.

FN oplyser ikke, hvor mange ansatte der nu bliver evakueret fra det nordvestlige Pakistan.

- Vi har ikke det store antal af internationale ansatte i det område, siger Rizvi.

/ritzau/AFP

FN-personale trækkes ud af det nordvestlige Pakistan, hvor militæret er i gang med en omfattende offensiv mod oprørere.

Offentliggjort Sidst opdateret