FN's vaccination af børn i Gaza bremset af ordre om evakuering

En palæstinensisk mand bærer to børn, som er blevet såret i et israelsk angreb, til al-Aqsa hospitalet i byen Deir al-Balah tidligere på måneden. Byen har i de seneste måneder været det sted, hvor FN's hjælpearbejde var samlet, men nu skal den evakueres. Foto: Ramadan Abed/Reuters

Ordre om at evakuere kommer, mens FN gør klar til at vaccinere 640.000 børn i Gazastriben mod polio.

Offentliggjort Sidst opdateret

FN har mandag indstillet hjælpeoperationer i Gazastriben, efter at Israel har beordret en evakuering af byen Deir al-Balah i den centrale del af Gazastriben.

Det siger en højtstående embedsmand i FN ifølge nyhedsbureauerne Reuters og AFP.

- Vi kan ikke levere nu med de forhold, vi er under, siger den unavngivne embedsmand mandag.

- Siden i morges opererer vi ikke i Gaza.

Deir al-Balah er den by, FN har arbejdet fra i de seneste måneder. Hjælpeindsatsen blev flyttet fra Rafah i det sydlige Gazastriben, efter at Israel beordrede dette område evakueret for flere måneder siden.

- Hvor skal vi nu flytte hen?, spørger FN-embedsmanden.

Stéphane Dujarric, som er talsmand for generalsekretær António Guterres, præciserer, at FN's agentur for palæstinensiske flygtninge, UNRWA, fortsætter sine operationer, selv om det bliver med begrænsninger.

- Hvad vores højtstående FN-embedsmand refererede til, er, at FN-embedsmænd og FN's humanitære personale flytter rundt, siger han ifølge AFP.

Han tilføjer, at FN's hjælpearbejdere har "redskaberne til at operere og dele og distribuere".

Ordren om at evakuere fra Deir al-Balah kommer, mens FN gør klar til en større indsats for at vaccinere 640.000 børn i Gazastriben.

Verdenssundhedsorganisationen (WHO) har konstateret poliovirus hos en ti måneder gammel baby, der er blevet lam af sygdommen.

Polio er en akut virusinfektion også kendt som børnelammelse. Virusset er meget smitsomt, og polio kan medføre varige og invaliderende lammelser.

Det er første gang i 25 år, at der er konstateret polio i det palæstinensiske område.

Israel meddelte tidligere mandag, at dets militær går efter "terroroperatører" i Deir al-Balah, og at det arbejder på at nedbryde resten af den militante Hamas-bevægelses "infrastruktur".

/ritzau/