Genert soldat er blevet et israelsk symbol

Gilad Shalit var blot en genert korporal, men hans betydning tog til, da han blev taget til fange af militante palæstinensere i Gazastriben, og han er i dag blevet et israelsk symbol.

Efter mere end fem år i fangenskab fik den 25 år gamle Shalit tirsdag friheden tilbage. Hans værdi er stor. Der skulle over 1000 palæstinensiske fanger til for at købe ham fri.

Iagttagere siger, at det tydeligt viser noget om styrkeforholdet mellem israelere og palæstinenser, men fangeudvekslingen understreger også Israels stærke tradition med dyb forpligtelse over for den enkelte soldat.

Israelske soldater, der er blevet taget til fange, eller som er dræbt, skal bringes tilbage til israelsk jord - næsten uanset prisen.

Shalits fangenskab har i fem år været et stort problem for de israelske ledere. Den unge soldat med det barnlige og uskyldige udseende har været et konstant tema i forhandlinger med palæstinenserne og i internationale fora, siden han blev taget til fange 25. juni 2006.

Det skete, da militante palæstinensere fra Gazastriben angreb en israelsk militærstilling på Israels side af grænsehegnet. Shalit, der var 19 år på det tidspunkt, har ikke haft kontakt med sin familie, siden han blev bortført.

Den israelske soldat har dobbelt statsborgerskab - israelsk og fransk - gennem sin far. Han blev født i den nordlige kystby Nahraiya 28. august 1986. To år senere flyttede familien til landsbyen Mizpe Hila, hvor forældrene Noam og Aviva åbnede et gæstehus.

På fireårsdagen for hans tilfangetagelse marcherede forældrene fra det nordlige Israel til Jerusalem, hvor de slog et telt op uden for premierminister Benjamin Netanyahus bolig.

De svor, at de ikke ville forlade stedet, før Gilad var fri. Efter 16 måneder kan de vende hjem med visheden om, at deres søn er fri.

/ritzau/AFP

Israelske soldater, der er blevet taget til fange, skal bringes tilbage - næsten uanset prisen.

Offentliggjort Sidst opdateret