Halv fransk ambassade kaldes hjem fra Iran

Frankrig har besluttet midlertidigt at reducere antallet af medarbejdere på dets ambassade i Irans hovedstad, Teheran, siger en fransk diplomat.

Det sker, efter at den britiske ambassade i Teheran blev angrebet og plyndret tidligere på ugen.

Beslutningen omhandler dele af det diplomatiske personale på ambassaden og alle familiemedlemmer til ambassadens diplomater.

Over halvdelen af de i alt 30 ansatte på ambassaden, på det franske konsulat og Frankrigs kulturelle og økonomiske centre i Teheran bliver berørt, erfarer det franske nyhedsbureau AFP.

Til gengæld berøres de omkring 800 franske statsborgere, der bor i Iran, ikke af beslutningen.

Storbritannien evakuerede alle sine diplomater og lukkede den britiske ambassade tidligere på ugen efter angrebet tirsdag.

/ritzau/AFP

Frankrig henter halvdelen af sine diplomater hjem fra Iran efter angreb på britisk ambassade.

Offentliggjort Sidst opdateret