Irakisk soldat dræber to kolleger fra USA

To amerikanske soldater er blevet dræbt tirsdag, da en irakisk soldat åbnede ild i et skænderi under en sportskamp. Det er det første amerikanske dødsfald, siden USA erklærede kampoperationer afsluttet i Irak.

Skudepisoden, som sårede ni andre amerikanske soldater, skete på Iraks Al-Saadiq Luftbase i nærheden af byen Tuz Khurmatu i Salaheddin-provinsen, mens en amerikansk militærdeling var på besøg hos lokale sikkerhedsstyrker.

- Irakiske soldater og amerikanske militærrådgivere var midt i en sportskamp, da et skænderi brød ud mellem en irakisk soldat og en amerikansk, siger det iranske forsvarsministeriums talsmand, generalmajor Mohammed al-Askari.

- Den irakiske soldat, Soran Rahman Saleh Wali, åbnede ild mod dem, siger Askari og tilføjer:

- De amerikanske soldater dræbte den irakiske soldat. Vi har på højt niveau indledt en undersøgelse af sagen.

I en erklæring fra USA's militær hedder det, at 11 amerikanske soldater var involveret i en skudveksling med håndvåben i en irakisk militærbase. To blev dræbt og ni andre såret ved episoden.

Den irakiske soldat var ifølge oberst Hussein Bayati, politichef i Tuz Khurmatu, medlem af en af de irakiske specialstyrkers eliteenheder.

Der blev ikke givet nogen detaljer om, hvad der udløste skænderiet eller om den irakiske soldats mulige motiver.

/ritzau/AFP

Et skænderi under en venskabelig sportskamp mellem irakiske og amerikanske soldater udviklede sig til et dødeligt skyderi med tre dræbte.

Offentliggjort Sidst opdateret