Syriens regime fortsætter angreb på Homs

Fra tidlig morgen har der været nye meldinger om artilleribeskydninger af byen.

Indbyggere siger, at angrebene er nogle af de værste, siden oprøret mod præsident Bashar al-Assad begyndte i marts sidste år.

Lyden af skud, som menes at komme fra oprørere, gav genlyd i Baba Amro-kvarteret, efter at en ny bølge af granater og raketter var regnet ned over oprørernes tilholdssteder i byen.

Abu Rami, en aktivist i byen, siger, at eksplosioner har lydt gennem hele natten.

- Der er omkring fire brag hvert femte minut, siger han i telefonen fra Homs.

- Den humanitære situation er alvorlig. Ingen kan bevæge sig rundt. Der er snigskytter overalt, tilføjer han.

Andre aktivister siger, at der er mangel på mad og medicin i byen.

- Det, der foregår, er forfærdeligt, det er ufatteligt. Der er ingen steder at søge dækning, ingen steder at gemme sig, siger aktivisten Omar Shaker i telefonen, mens høje brag kan høres i baggrunden.

- Vi er ved at løbe tør for lægemidler, og vi kan kun yde meget basal hjælp til de sårede, siger han.

I alt har 21 civile mistet livet tirsdag i uroligheder landet over. Samtidig har fire soldater mistet livet, siger menneskeretsgruppen Syrian Observatory for Human Rights.

Syriens regering siger, at den militære indsats i Homs vil fortsætte, indtil "de bevæbnede terrorbander" er helt udryddet.

Den voldsomme beskydning af byen kommer samtidig med, at Ruslands udenrigsminister, Sergej Lavrov, er ankommet til hovedstaden Damaskus sammen med den russiske efterretningschef, Mikhail Fradkov, for at mødes med præsident Assad.

Flere medier har rapporteret om, at formålet med besøget kan være at overtale Assad til at træde tilbage.

/ritzau/AFP

Syriske styrker, der har belejret Homs, fortsatte tirsdag bombardementet af den oprørske by i det centrale Syrien.

Offentliggjort Sidst opdateret