USA trækker alle soldater ud af Irak i år

Præsident Barack Obama vil inden for kort tid fremsætte en erklæring om, at alle amerikanske soldater vil blive trukket ud af Irak inden nytår. Det oplyser flere amerikanske medier.

Det Hvide Hus bekræfter, at præsidenten vil tale om sikkerhedsrelationerne mellem USA og Irak, hvormed det antydes, at der er indgået en endelig aftale om de amerikanske soldaters tilstedeværelse i landet.

Obamas tale kommer efter en videokonference med den irakiske premierminister, Nuri al-Maliki, siger Det Hvide Hus i en erklæring.

De to lande har indtil videre forhandlet om, hvorvidt de amerikanske styrker skal efterlade flere tusinde militære rådgivere og instruktører efter årsskiftet.

/ritzau/AFP

Også amerikanske militærrådgivere bliver trukket ud af Irak, oplyser amerikanske medier.

Offentliggjort Sidst opdateret