Vagtmand sigtes i sag om teenagedrab

Det skriver Washington Post, som angiver personer "tæt på efterforskningen" som kilde. Det vides endnu ikke, hvad sigtelsen går ud på.

Det er en særlig anklager i Florida, som gransker drabet på den 17-årige Trayvon Martin, der rejser sigtelse mod drabsmanden George Zimmerman.

Nedskydningen af den sorte teenager har vakt opsigt over hele USA og genåbnet gamle racesår. Præsident Barack Obama har kaldt drabet for en "tragedie" og sagt, at det er "bydende nødvendigt", at politiet efterforsker alle aspekter af sagen.

Zimmerman, der er selverklæret vagtmand, patruljerede sit nærområde som frivillig i et naboværn, da drabet fandt sted i slutningen af februar.

George Zimmerman hævder selv, at han skød den 17-årige Martin i selvforsvar i henhold til den kontroversielle "stand your ground"-lov, som giver personer udvidede beføjelser til at forsvare sig selv, hvis de føler sig truet.

Men ingen ved tilsyneladende hvor George Zimmerman befinder sig netop nu. Hans advokater har også mistet kontakten til Zimmerman og vil derfor ikke længere repræsentere ham.

Advokaterne Craig Sonner og Hal Uhrig har ikke talt med Zimmerman siden søndag. Begge er bekymrede for hans mentale og fysiske tilstand. Zimmerman har adskillige gange handlet på egen hånd uden først at søge advokaternes råd, fortæller de.

- Vi har mistet kontakten med ham. Jeg ved ikke, hvad han foretager sig, og hvem han taler med, sagde Sonner uden for retsbygningen i byen Sanford, hvor den 17-årige Trayvon Martin blev dræbt.

Ifølge advokaterne har Zimmerman forladt Florida. En talsmand for Martin-familien siger, at teenagerens forældre frygter, at Zimmerman er flygtet for at undgå en eventuel sigtelse for drab.

/ritzau/

Manden, som har vakt ramaskrig i USA, da han skød den ubevæbnede sorte teenager Trayvon Martin - ifølge eget udsagn i selvforsvar - bliver sigtet i sagen.

Offentliggjort Sidst opdateret