Der var
engang. Sådan begynder mange eventyr, og de fleste ender lykkeligt, men ikke
alle. Når man holder af sin by, er det smerteligt at se, hvordan den over tid
transformeres fra at være landsdelens festligste med en aktiv handelsgade til
at ligne en øde westernkulisse, hvor ukrudtet vokser vildt op ad husmurene og
de tomme butikker.
Der er ikke meget liv tilbage i Rødby. Lolland Kommune har
senest i ”dybeste stilhed” forladt den sidste kommunale bastion - teknisk forvaltning - i Rødbys oprindelige kommunale administrationsbygning.
Nu står den gabende tom, og gør selskab med de lige så tomme to lukkede
supermarkeder og den for længst lukkede brugs og de alt for mange lukkede,
tomme og forfaldne detailforretninger. Der er noget sigende i, at det tilsyneladende er pizzeriaerne og bedemændene, som overlever i byen.
Ligner jo lort
Da jeg i sin tid gjorde min entre i byen, var den fuld af liv. Nok ikke så
meget i slutningen af 60'erne, men det tog voldsom fart i slutningen af
70’erne og i 80’erne med en nærmest hyperaktiv byfestkomite, et par solide
handelsstandsforeninger, en hittepåsom turistforening, og de altid muntre torveaktivister, som forstod at sætte fut i fejemøget selv på en grå og trist
efterårsdag.
Ukrudtet vokser vildt i Rødbys hovedgade. Der er ikke mange detailbutikker tilbage. Butikker står gabende tomme. Ituslåede butiksruder er dækket af grimme træplader. Forfaldet har holdt sit indtog. Privatfoto
En nærmest hyperaktiv byfestkomite, et par solide handelsstandsforeninger, en hittepåsom turistforening, og de altid muntre torveaktivister, som forstod at sætte fut i fejemøget selv på en grå og trist efterårsdag.
Byfesterne og de tilhørende revyer trak folk af huse og gav genklang i hele
vores landsdel.
Sammenhold og fællesskab er værdiladede ord, men de gav mening. Dengang. Og
pudsigt nok op gennem 80’erne, som ellers andre steder blev betegnet
fattigfirserne.
- Der er ikke meget at komme efter i Rødby, betroede en turist mig forleden, og
fortsatte:
- Byen ligner jo lort. De mange tomme butikker er skræmmende. De fleste
bygninger er dårligt vedligeholdte. Og ukrudtet breder sig ned gennem
hovedgaden og vokser vildt op ad husene.
Der var engang
Hvad skal man svare på sådan en svada?. Jeg skammede mig faktisk på byens vegne.
- Meget er forandret, og den store kommunesammenlægning i 2006-2007, hvor
Lolland Kommune blev født, har kun gjort tingene værre, forklarede jeg og
valgte at tage turisten med ned ad Mindernes Allè - en vandring gennem bymidten.
Der var engang, forklarede jeg, hvor der i Rødby fandtes tre pengeinstitutter, apotek,
tre hoteller, en advokat, tre avisredaktioner, politistation og retslokale, to
købmænd, bagere og et konditori, cykelforretning, en af egnens største
brugsforeninger, tre store supermarkeder, to isenkræmmere, en
slagterforretning, to blomsterbutikker, tre-fire tøjbutikker, en guldsmed, bilforhandlere
og autoværksteder, en biograf, tre elinstallatører, smede- og VVS-forretninger,
en campingplads - og…
Jeg nåede ikke
længere.
Så holdt jeg inde.
Trist til mode
Jeg blev godt nok trist til mode.
Etableringen af Fugleflugtslinjen i 1963 med afledte virksomheder,
banepersonel, speditører, politi- og toldvæsen og alle de tilflyttende
medarbejdere gav selvsagt både Rødbyhavn og Rødby et gevaldigt løft. Da de internationale tog blev flyttet fra Fugleflugtslinjen til Storebæltsbroen
var det nedtur. Og nedturen fortsatte med politi- og retsreformen.
De unge
flyttede væk. Befolkningstallet faldt. Forretningslivet døde langsomt ud.
Udviklingen - eller skal vi hellere sige - afviklingen er affødt af flere ting
udefra. IPhones og tablets holdt deres indtog. Det blev muligt at handle via
internettet, og netop internethandlen er eksploderet, men ingen anden by på Lolland-Falster synes så hårdt ramt som Rødby.
Når ingen handler i de lokale butikker, så dør de.
Og når en by mister sin kommunes bevågenhed, så dør byen også - ganske langsomt,
og der har gennem de seneste mange år stået mere Femern end Rødby på den
kommunale dagsorden.
Lidt spredte lyspunkter er der dog. Kommunen har langt om længe taget hul på
byens byfornyelse, og der er da blevet udskiftet lidt gadeinventar og lamper i
hovedgaden og reguleret et vejkryds - ting som teknisk forvaltning burde have
på sin egen to-do-liste, og så er der som det mest synlige blevet skabt en sand,
blomsterrig oase på Mellemtorvet. Og smuk er den.
Flygtede i armod
A.P. Møller Fonden har haft fat i den store tegnebog og Lolland Kommune i den
lille og der spenderes i øjeblikket et tocifret millionbeløb på en total
restaurering af det gamle Pakhus og en ny servicebygning på det tidligere
Jeppes Hjørne. Det bliver nok også en fryd for øjet, men kan ikke opveje byens
øvrige forfald.
Nu er alle fortrædelighederne ikke kommunens skyld alene. De, som ejer
ejendommene, må gribe i egen barm. De kan ikke være bekendt blot at lade stå
til. Hverken vi som borgere, vores gæster eller turisterne fortjener det.
Rødby var i gammel tid plaget af både store brande og mange ulykker. Mange
indbyggere flygtede i armod. De efterlod byen i en tilstand af fattigdom, og
herfra stammer udtrykket ”Herregud, er du fra Rødby?”
Det er lige før, vi kan støve det udtryk af igen. Jeg håber, byen inden da ændrer
sig til det bedre.
Seneste artikler
Storbritanniens premierminister trækker sig
NFH udvalgt til Champions League: - Jeg har nærmest gåsehud
Bål eller ej? Brandvæsnet melder ud om sankthans
Antallet af voldsepisoder mod fængselsansatte falder
Vild DMI-prognose: Op til 35 grader på LF
Mest læste artikler
Bogø Færgen og motorbåd i sammenstød
Bordelkontrol førte til anholdelse af 30-årig kvinde
Brand i Nykøbing: Naboer hjalp til fra begge sider af hækken
Direktørpar dømt: Her er parret bag forsøg på millionsvindel
Inviterer alle til genåbning af smadret havn