Tyrkiet godkender omstridt lov om at fjerne gadehunde

Ved en demonstration 27. juli i den tyrkiske by Istanbul holder en aktivist et skilt. Demonstranterne er utilfredse med en ny lov, der skal reducere antallet af gadehunde i Tyrkiet. Foto: Dilara Senkaya/Reuters

Dyreforkæmpere frygter, at lov vil betyde flere aflivede og misrøgtede hunde. De kalder det "massakreloven".

Offentliggjort Sidst opdateret

I Tyrkiet har parlamentet givet grønt lys til en omstridt lov om herreløse hunde.

Ifølge lovgivningen skal tyrkiske kommuner fjerne hundene fra gaderne og i stedet anbringe dem på internater.

Her skal de vaccineres og kastreres, før de gøres klar til at kunne blive bortadopteret.

Alle hunde, der udviser aggressiv adfærd, eller som har sygdomme, der ikke kan behandles, vil blive aflivet.

Tidligere skulle kommunerne kastrere og vaccinere alle gadehunde og efterlade dem, hvor de blev fundet, efter endt behandling.

Forslaget blev stemt igennem med 275 stemmer for og 224 imod.

Både politikere fra oppositionen i Tyrkiet og dyrevelfærdsorganisationer har døbt loven "massakreloven".

I Istanbul, Ankara og andre tyrkiske byer har der været afholdt demonstrationer mod lovgivningen.

Præsident Recep Tayyip Erdogan mener, at den nye lov er nødvendig for at håndtere det "problem med gadehunde", som landet ifølge Erdogan har.

Det er Erdogan og hans parti, Retfærdigheds- og Udviklingspartiet (AKP), der har fremsat lovforslaget.

Regeringen estimerer, at omkring fire millioner gadehunde bor i de tyrkiske gader og landområder.

Selv om de fleste hunde er harmløse, samler flere sig i flokke. Der har været flere tilfælde af mennesker, der er blevet angrebet, skriver nyhedsbureauet AP.

Der er i øjeblikket 322 dyreinternater i Tyrkiet, skriver Reuters. De har en kapacitet på omkring 105.000 hunde.

Kommunerne får frem til 2028 til at bygge flere internater, fremgår det af lovteksten. Samtidig skal de gamle forbedres.

En gadehund hviler sig foran moskéen Hagia Sophia i den tyrkiske storby Istanbul. En ny lov skal bruges til at reducere antallet af herreløse hunde i de tyrkiske gader, men aktivister frygter, at det vil føre til omfattende aflivninger, også af raske dyr. Foto: Francisco Seco/Ritzau Scanpix

Dyrevelfærdsforkæmpere frygter, at mange dyr vil blive aflivet. De kalder omfanget af internater utilstrækkelig og dårligt reguleret, skriver nyhedsbureauet dpa.

Dyrlæge Turkan Ceylan siger ifølge ABC News, at "vi dyrevelfærdsaktivister ved godt, at der står skrevet død hen over det her".

- Eftersom der ikke er nok pladser på internaterne, er vejen banet for drab på gadehunde, siger han til ABC News.

Den bekymring afviser regeringen. I sidste uge sagde justitsminister Yilmaz Tunc, at enhver, der slår gadehunde ihjel "uden grund", vil blive straffet.

Organisationen Haytap frygter, at deadlinen i 2028 vil resultere i "kaos" i arbejdet med at sikre nok internatpladser. Det siger den fungerende bestyrelsesforkvinde, Senem Demirel Acar, til dpa.

Acar frygter, at selv raske dyr vil blive aflivet, inden der er en internatplads til dem, eller de kan bortadopteres. Og der stilles spørgsmål ved, hvor især fattige kommuner skal få pengene til det fra.

/ritzau/Reuters