Fakta: Sådan opstod fejl med kemomedicin

Kræftpatienter på tre sygehuse i Region Syddanmark og Region Midtjylland blev overmedicineret med kemomedicin, men en uvildig rapport slår tirsdag fast, at overdoseringerne sandsynligvis ikke har ført til overdødelighed blandt kræftpatienterne.

Offentliggjort Sidst opdateret

Herunder følger et overblik over sagens indhold og forløb:

* 107 kræftpatienter på hhv. Aarhus Universitetshospital, Odense Universitetshospital og Sygehus Lillebælt i Vejle fik en overdosis af kemomedicinen cabazitaxel.

* Fejlen opstod, fordi cabazitaxel blev leveret i to små hætteglas. Det ene indeholdt lægemidlet i koncentreret form. Det andet indeholdt en væske, som lægemidlet skal blandes op i, inden patienterne får det.

* Ifølge Region Syddanmark skete fejlen, fordi leverandøren, Sanofi, ændrede mængden i flaskerne for at gøre plads til spild. Den ændring blev ikke opdaget på sygehusapotekerne.

* I 2012 rettede producenten, Sanofi, produktresumeet.

* Hospitalsapoteket Aarhus opdagede fejlen 4. november 2013.

* 7. november 2013 sendte Sanofi en advarsel ud til hospitalerne.

* 24. januar 2014 sendte Sundhedsstyrelsen brev til regionerne og pålagde dem at skærpe kontrolprocedurer i forbindelse med færdigblanding af lægemidler.

* I april 2014 bestilte Region Syddanmark og Region Midtjylland en rapport om forløbet fra udenlandske eksperter.

8. juli 2014 er rapporten færdigskrevet, og den viser, at overmedicineringen sandsynligvis ikke har ført til overdødelighed blandt patienterne.

Kilde: Region Midtjylland, Region Syddanmark.

/ritzau/