Den varme linje mellem stormagterne tager stadig brodden af kriser
Den direkte forbindelse mellem Washington og Kreml er i filmens verden ofte kaldt "den røde telefon". En telefon, der blev brugt, når den globale fred var i fare. Der har imidlertid aldrig været en rød telefon som forbindelsesled. Telefonen på billedet fra 2013 smager dog alligevel af Den Kolde Krig. Den har tilhørt det gamle DDRs tidligere chef for sikkerhedspolitiet Stasi Erich Mielke og blev udstillet i en samling af spionageeffekter i Peine i Niedersachsen. (Arkivfoto). Foto: Jochen Lübke/Ritzau Scanpix
Det er 60 år siden, at der blev oprettet en direkte linje mellem Washington og Kreml til brug i krisesituationer. Linjen er videreudviklet og er stadig i brug.
Ritzau RitzauFrank Jørgensen/ritzau/
OffentliggjortSidst opdateret
I folkemunde og på film er den blevet kaldt "den røde linje". Eller "den røde telefon".
Det er den direkte forbindelse, der for 60 år siden blev etableret mellem den amerikanske regering i USA's hovedstad, Washington D.C., og så regeringen i Kreml i Moskva, hovedstaden i det daværende Sovjetunionen.
Dengang var forholdet mellem Øst og Vest iskoldt. Der var kold krig, mistro, rumkapløb, våbenkapløb, og de to supermagter var viklet ind i lokale krige flere steder på kloden.
Der var nok af muligheder for at begå fejl. For at lave et fejltrin, der kunne gøre Den Kolde Krig varm.
Så med en direkte forbindelse mellem de to regeringer blev der den 30. august 1963 åbnet en kanal, så man hurtigt kunne tage luften ud af en krise, der måske var ved at komme ud af kontrol.
Annonce
Folkedybet og filmverdenen havde nu ikke helt ret. Der har aldrig officielt været en rød linje.
Der har heller aldrig været en telefon. Da forbindelsen blev etableret, var det en telegraf. De to hovedstæder var forbundet af et skrøbeligt kabel under Atlanterhavet.
Det var amerikanerne, der sendte den første besked den 30. august 1963:
"THE QUICK BROWN FOX JUMPED OVER THE LAZY DOG'S BACK 1234567890".
Det betyder: "Den hurtige brune ræv sprang over den dovne hunds ryg 1234567890"
Sort snak, men teksten sikrede, at alle taster på tastaturet blev testet, skriver nyhedsbureauet AFP.
Russerne svarede ifølge New York Times, at teksten var "komplet uforståelig".
Siden da er forbindelsen moderniseret i takt med den teknologiske udvikling.
Linjen er blevet brugt igennem årene.
Under Seksdageskrigen i Mellemøsten i 1967 blev den direkte forbindelse mellem Washington D.C. og Kreml brugt. Billedet viser israelske Mirage-fly over Sinai-ørkenen den 5. juni 1967. (Arkivfoto). Foto: Unknown/Ritzau Scanpix
Officielt kendes et par eksempler, herunder den 5. juni 1967, da Seksdageskrigen brød ud i Mellemøsten mellem Israel og den jødiske stats arabiske naboer.
Annonce
Da brugte Sovjetunionen linjen til at forsikre, at landet ville holde sig ude af konflikten.
USA svarede, at det vil USA også, skrev daværende præsident i USA, Lyndon B. Johnson, ifølge AFP i sine erindringer.
Linjen var også i brug i den næste mellemøstlige krig i 1973 og ved Sovjetunionens invasion af Afghanistan i 1979.
USA og Rusland, der efter Sovjetunionens kollaps i 1991 har overtaget både Kreml og de sovjetiske atomvåben, har bevaret den direkte forbindelse fra Den Kolde Krig.
Og den har været i brug igen i forbindelse med Ruslands angreb på Ukraine i februar 2022.
I september i fjor spurgte tv-stationen NBC Jake Sullivan, USA's nationale sikkerhedsrådgiver, om der under krigen har været eller er kontakt mellem Washington og Kreml.
Jake Sullivan, USA's nationale sikkerhedsrådgiver, har sagt, at den direkte forbindelse til Kreml ofte er blevet brugt under krigen i Ukraine. (Arkivfoto). Foto: Andrew Harnik/Ritzau Scanpix
- Svaret på dit spørgsmål er ja, sagde han.
Sullivan tilføjede, at det var på et højt niveau, og at det over "de seneste par måneder" er sket jævnligt.
Han ville ikke ud med, hvordan den direkte kommunikation nu om dage foregår.
- Vi ønsker ikke at antyde noget om, hvordan disse kanaler ser ud. Vi ønsker at beskytte dem, så vi fortsat har muligheden for at komme i kontakt med Rusland.
Annonce
USA har også direkte kommunikationskanaler med stormagten Kina. Eller rettere, det havde USA tidligere.
Kineserne suspenderede angiveligt forbindelsen, efter at Nancy Pelosi, tidligere formand for Repræsentanternes Hus, det ene kammer i USA's kongres, i august 2022 besøgte Taiwan.
Det besøg regnede Kina for en provokation, da Kina mener, at Taiwan er en del af fastlandskina.
Nancy Pelosi, klædt i hvidt, besøgte i august 2022 Taiwan. Det fik Kina til at afbryde de direkte kommunikationsforbindelser med USA. Så vidt vides er de stadig ikke genoprettet. (Arkivfoto). Foto: Taiwan Presidential Office/Reuters
Så Kina lukkede forbindelsen til Washington.
I juni i år var USA's udenrigsminister, Antony Blinken, i Kina. På en pressekonference blev han spurgt, om der var opnået enighed om at genetablere forbindelsen.
- I øjeblikket er Kina ikke klar til at bevæge sig på området, sagde Blinken ifølge netavisen The Hill.
/ritzau/
Den direkte forbindelse mellem USA og Sovjetunionen
* Den 30. august 1963 åbnede en direkte forbindelse mellem USA's øverste ledelse under præsident John F. Kennedy og Sovjetunionens ledelse under præsident Nikita Khrustjov.
* Ideen til sådan en forbindelse kom i kølvandet på Cubakrisen året før. Da havde Sovjetunionen placeret missiler i Cuba. De kunne nå USA.
* De diplomatiske udvekslinger mellem Washington D.C. og Moskva var dengang præget af langsommelighed og besvær. Krypterede meddelelser blev transmitteret via radio eller telegraf. Det lykkedes dog at tage luften ud af Cuba-krisen.
* Men situationen førte til, at stormagterne blev enige om den direkte forbindelse. Den skulle hindre fremtidige "misforståelser".
* Det var ikke en telefonforbindelse, men en direkte telegraf-forbindelse via et kabel under Atlanterhavet. Kommunikationen via den direkte linje har - så vidt vides - altid været skriftlig. Hvert land har skrevet på sit eget sprog for at undgå misforståelser.
Kilde: history.com og AFP.
/ritzau/
USA''s tidligere præsident Ronald Reagan, til højre, og Sovjetunionens sidste præsident, Mikhail Gorbatjov. De er fotograferet i Det Hvide Hus i Washington D.C. den 8. december 1987. Reagan brugte ifølge NBC ofte den varme linje til Kreml, og det var ikke kun, når der var krise. Reagan og Gorbatjov indgik en stribe nedrustningsaftaler. Reagan stoppede som præsident i 1989, samme år, som Berlinmuren faldt. Gorbatjov stoppede som præsident, da Sovjetunionen blev opløst i 1991. (Arkivfoto). Foto: Boris Yurchenko/Ritzau Scanpix
Seneste artikler
Nu har kendt læge slået cafédørene op
Skriv til os: Hvordan klarer du dig i varmen?
Flere patruljer rykkede ud: 51-årig anholdt for grov vold
Travl aften ved grænsen: Mand anholdt og kanonslag beslaglagt
Medie: Ny rockerboss har lokale rødder
Mest læste artikler
Hedebølgen er over Sydhavsøerne
Politiet undersøger mistænkelige dødsfald på Falster
Ulovligt hotel: Kommunen fandt 52 sengepladser i enfamiliehus
Ny restaurantejer: - Der skal være noget for enhver smag
Chokeret nabo: - Det er sgu underligt i sådan en lille by