Krimi

Ejendommen på Gedser Landevej 42 ved Væggerløse er centrum for en sag om overnatningsdrift. Ifølge kommunens egne akter fandt Guldborgsund Kommune 52 sengepladser og 11 badeværelser på adressen. Foto: Kristoffer Lindegaard

Ulovligt hotel: Kommunen fandt 52 sengepladser i enfamiliehus

En ejendom ved Væggerløse er tinglyst som helårsbeboelse. Alligevel fandt kommunen 52 sengepladser og 11 badeværelser på adressen.

Offentliggjort

Da Guldborgsund Kommune tidligere i år var på tilsyn på Gedser Landevej 42 ved Væggerløse, fandt kommunen ifølge sine egne akter 52 sengepladser, 11 badeværelser.

Nu er sagen om overnatningsstedet Marielyst Sleep’n Go endt hos politiet.

Naboen Ronald Jensen har politianmeldt Ole Beck, som ejer ejendommen. Han mener, at der i flere år er drevet ulovlig hoteldrift fra adressen, og at kommunen har reageret alt for sent.

Ronald Jensen fortæller, at sagen begyndte med irritation over lys og skiltning i landzonen. Men efterhånden som han begyndte at søge aktindsigt og stille spørgsmål til kommunen, voksede sagen for ham.

Han understreger, at hans kritik ikke først og fremmest handler om at lukke et lokalt overnatningssted.

Ole Beck står bag Marielyst Sleep’n Go. Han bekræfter, at der fortsat er drift på stedet, men siger, at den er skruet ned til fire værelser, mens der søges om landzonetilladelse. Foto: Claus Hansen

For ham handler sagen om, at reglerne skal gælde ens, og at kommunen skal reagere, når en ejendom bliver brugt på en måde, den ikke er godkendt til.

Ejendommen er ifølge tinglysningen registreret som en enfamiliesejendom. Da Ole Beck købte den i 2021, erklærede han samtidig under strafansvar, at ejendommen skulle bruges til helårsbeboelse.

Alligevel har ejendommen været brugt til overnatning.

Det bekræfter Ole Beck over for Folketidende.

- Vi har haft hoteldrift på stedet, siger han.

Fire værelser fortsat i brug

Ifølge Ole Beck er Marielyst Sleep’n Go ikke lukket. Men driften er skruet kraftigt ned.

Ronald Jensen har politianmeldt Ole Beck og Marielyst Invest A/S. Han mener, at der i flere år er drevet ulovlig hoteldrift fra ejendommen, og at kommunen har reageret for sent.

- Vi kører med fire værelser i stedet for. Hvis vi skal op på mere igen, skal vi søge en landzonetilladelse, og det er vi i gang med, siger han.

Ole Beck forklarer, at ejendommen tidligere har været brugt som plejehjem og bosted, og at der derfor altid har været mange værelser på stedet.

- Det har været et gammelt plejehjem og bosted, så der har altid været mange værelser. Vi har drevet det i fire år, og vi var ikke klar over, at der manglede en landzonetilladelse, siger han.

Ifølge Ole Beck bor han også selv på ejendommen.

- Jeg bor også selv på stedet. Der er en lejlighed på første sal, siger han.

Det spørgsmål er centralt, fordi sagen handler om grænsen mellem almindelig Bed & Breakfast fra en privat bolig og egentlig overnatningsdrift.

I kommunens egne akter står der, at der fra et enfamiliehus kan drives et mindre B&B, hvis sovepladserne ikke overstiger 6-8 pladser.

Men ved tilsynet fandt kommunen altså 52.

Må aflyse gæster

Inde i gården på Gedser Landevej 42 ses skiltet til Marielyst Sleep’n Go. Ole Beck kalder sagen ærgerlig, men siger, at han er i dialog med kommunen om en løsning.

Ole Beck kalder politianmeldelsen “meget ærgerlig” og oplyser, at sagen er sendt videre til hans advokat.

Han understreger samtidig, at han er i dialog med kommunen.

- Vi har en god dialog med kommunen, og jeg er sikker på, at vi finder en løsning, siger han.

Men sagen rammer midt i højsæsonen.

Ifølge Ole Beck er de fire værelser, han fortsat må udleje, booket hver dag de næste tre måneder. Samtidig må han aflyse andre gæster.

- Vi har mange turister, som vi har måttet aflyse. De spørger, hvor de så skal tage hen, men det kan vi ikke hjælpe med, for der er også booket op andre steder, siger han.

Han vurderer, at nedskaleringen betyder en halvering af omsætningen.

- Det er rigtig ærgerligt, siger han.

Folketidende har sendt en række spørgsmål til Guldborgsund Kommune.

Kommunen er blandt andet blevet bedt om at svare på, om der efter kommunens vurdering har været drevet ulovlig overnatningsvirksomhed på Gedser Landevej 42, hvad et påbud til ejeren konkret går ud på, og om kommunen har kontrolleret, om driften er fortsat efter fristens udløb.

Niels Kjærgaard, konstitueret leder af myndighed i Center for Teknik & Miljø, oplyser, at kommunen vender tilbage med svar.

Folketidende følger sagen.