Ildens spor

Bygningens tag er raseret efter branden. Og alle lejlighederne er ubeboelige. Foto: Esben Cronbach-Christensen

Nabo til dødsbrand: - Det er forfærdeligt

En mand i 50'erne omkom torsdag aften i en brand. Jesper Lorentzen vågnede få timer efter anmeldelsen op til, at lejligheden stod i flammer.

Offentliggjort Sidst opdateret

Jesper Lorentzen og hans kone vågnede pludseligt omkring midnat natten til fredag, hvor blå blink lyste Lindevej op.

Tragisk brand på Lindevej i Sakskøbing

  • En brand på Lindevej i Sakskøbing resulterede i en mands død og efterlod seks lejligheder ubeboelige.
  • Jesper Lorentzen, en lokal beboer, beskrev den dramatiske nat, hvor brandfolk kæmpede mod flammerne, mens naboer blev evakueret.

Han åbnede hoveddøren og havde herfra direkte udsigt til en tragisk hændelse. Fra køkkenet i en lejlighed på 1. sal var en brand startet, og kraftig røg stod nu ud fra bygningens tag. Gennem et smadret vindue i nabobygningen kunne han fra sin hoveddør se brandfolkenes lommelygter skære igennem mørket.

Brand i lejlighed på Lindevej 4 i Sakskøbing. Foto: Esben Cronbach-Christensen

– Jeg var selvfølgelig bekymret for, om alle var sluppet ud, siger Jesper Lorentzen om hændelsen.

En mand døde

Sådan gik det desværre ikke. En mand i 50'erne omkom i branden, mens bygningens andre beboere blev evakueret. Politiet har ikke oplyst nærmere om de andre beboeres tilstand, men der er foreløbigt ingen rapporter om, at andre er kommet til skade.

Jesper Lorentzen og konen gik kortvarigt ud i deres baghave, hvorfra man kan se direkte op til vinduet i den lejlighed, hvor branden opstod. Han fortæller, at de kort efter gik tilbage i seng, og at branden så ud til at være under kontrol.

Der var kraftig røg, og gnister hvirvlede rundt – men han så ingen flammer i vinduerne.

Ikke desto mindre er det en tom skal af en bygning, der står tilbage efter en branden. De seks hjem er forvandlet til ubeboelige lejligheder med vand- og sodskade, og betydelige dele af bygningens tag er forvandlet til ét stort hul.

Forfærdeligt

– Det er jo forfærdeligt og meget tæt på. Og så har der for ikke ret lang tid siden været en anden brand, bare lidt nede ad vejen, siger han.

Så sent som 11. marts i år opstod en brand et andet sted på Lindevej. Her havde politiet en kraftig mistanke om, at branden var påsat. Anderledes forholder det sig denne gang – man ved endnu ikke, præcist hvad der er sket, men politiet mistænker ikke, at branden er påsat.

Arbejdere, der var i færd med at dække bygningens tag midlertidigt, fortæller til Folketidende, at samtlige lejligheder er ramt. Nogle har vandskade, andre har sodskade. Det forlyder også, at brandvæsnet fredag formiddag efterslukkede branden, der fortsat ulmede i taget.

Politiet modtog anmeldelsen om branden klokken 20.50.