Debat

Holger Schou Rasmussen må klare sig uden sin faste makker til borgmesterdysten i bordfodbold. Arkivfoto: David Arnholm

Guldborgsund opgiver Folkemødet

Tidligere års tilbud til byrådsmedlemmerne om at komme til Folkemødet blev taget af bordet i år.

Offentliggjort Sidst opdateret

I dag, torsdag, begynder Folkemødet på Bornholm. Over 100.000 borgere, politikere, lobbyister, journalister og meningsdannere ventes at rykke ind i Allinge - men byrådsmedlemmer fra Guldborgsund Kommune kommer man til at spejde langt efter.

Tidligere år har kommunen tilbudt byrådsmedlemmerne, at de kunne komme med til Bornholm, og 12-14 stykker har takket ja. Men sådan er det ikke i år.

- Vi kunne ikke finde noget, der hang sammen - hverken økonomisk eller logistisk - hvis vi skulle tage afsted sammen. Så det må vi desværre opgive, fortæller borgmester Simon Hansen (S).

- Og det synes jeg er ærgerligt, tilføjer han, for jeg synes, vi fik meget ud af det. Så vi må prøve at planlægge det bedre næste gang. For vi afviser ikke at tage til Folkemødet, men det skal hænge sammen.

Simon Hansen fortæller, at delegationerne fra Guldborgsund Kommune har boet forskellige steder de seneste tre år. Men alle tre steder har meldt, at der var optaget i år. Og de steder, der var ledige, var for dyre, vurderede kommunen.

Simon Hansen tager dog på en endagstur til Allinge.

- Fredag morgen kører jeg fra Nykøbing 5.30, og så kommer jeg hjem igen ved totiden om natten, fortæller han.

Under det korte besøg skal han blandt andet nå at deltage i en debat om reformen af jobcentrene. Men torsdag aftens dyst i bordfodbold for borgmestre går han glip af. Her må Holger Schou Rasmussen fra Lolland Kommune forsvare de seneste års mesterskab sammen med en ny makker.

Vi afviser ikke at tage til Folkemødet, men det skal hænge sammen.

Simon Hansen (S), borgmester, Guldborgsund Kommune